Sklep naukowy

Hoacyn
(Opisthocomus hoazin)

Hoacyn (Opisthocomus hoazin) to przedziwnie wyglądający ptak ze stosunkowo małą głową z dużym, brązowawym czubem z włosowatych piór. Dziób jest krótki ale silny. Wokół czerwonych oczu niebieska plama nie porośnięta piórami. Szyja jest długa, wąska, czarna z rzadkim i dużym żółtawym kreskowaniem, pod gardłem aż do spodu rdzawe upierzenie. Z wierzchu upierzenie jest ciemne, miejscami nakrapiane jasnymi kreskami. Ogon jest długi i szeroki, na końcu rdzawy. Duże i jednocześnie słabe skrzydła nie czynią tego ptaka dobrym lotnikiem poprzez zredukowane mięśnie piersiowe. Młode mają silne pierwszy i drugi palec kończyny przedniej z długimi pazurami, które pozwalają wspinać się po gałęziach jak praptakowi.

Hoacyn (Opisthocomus hoazin)

Ameryka Południowa - tak;
Ameryka Środkowa - nie;
Australia - nie;
Antarktyda - nie;
Hoacyn - mapa występowania na świecie
Legenda
Legenda 1 Obszary całorocznego występowania
Legenda 2 Obszary gniazdowania
Legenda 3 Obszary zimowania
Długość: 65 cm
Ciężar: do 810 g
Gromada: Ptaki (Aves)
Rząd: Kukułkowe (Cuculiformes)
Rodzina: Hoacyny (Opisthocomidae)
Głos
Wydaje okrzyki i cmokania, miauknięcia.

Zamieszkuje północną część Ameryki Południowej. Żyje na bagnach i torfowiskach, w lasach nad wielkimi rzekami.

Ptak ten wydziela zapach piżma. Gromadzi się rodzinne grupy socjalne, liczące do 8 osobników. Młode osobniki świetnie pływają i nurkują. Żerują rano i wieczorem. Lot bardzo słaby i na krótkie odległości.

Odżywia się roślinami Montrichardia z rodziny obrazkowatych i Avicennia. Zjadają liście, kwiaty i owoce. Dietę uzupełniają małymi rybami i krabami. Pokarm gromadzą najpierw w wolu, które jest bardzo duże. Jest to wyjątkowe u ptaków. Młode są karmione zwróconym, nadtrawionym pokarmem z wola dorosłych ptaków.

Gnieździ się kolonijnie. Gniazda z patyków buduje wysoko na drzewach nad wodą. Samica składa 2-4 jaja. Okres wysiadywania wynosi 28 dni. Pisklęta szybko wychodzą z gniazda i wspinają się po drzewach.

Ochrona i zagrożenia status IUCN - LC

Hoacyn ma rozwinięty początkowy układ trawienny w postaci dużego wola, które stanowi 25% masy ptaka. Tu pokarm roślinny jest rozdrabniany i wstępnie trawiony przy pomocy symbiotycznych mikroorganizmów, trochę jak u krowy. Rozrost tego odcinka spowodował redukcję mięśni piersiowych. Ptak bardzo długo trawi pokarm.

Młode mają rozbudowane pierwszy i drugi palec kończyny przedniej (skrzydła) z długimi pazurami, które pozwalają wspinać się po gałęziach jak praptakowi. Potem pazury odpadają, a mimo to dorosłe osobniki pomagają sobie skrzydłami we wspinaczce.

Zdjęcia i grafiki - galeria