Hoacyny

Hoacyny (Opisthocomidae) to rodzina ptaków z rzędu kukułkowych. Rodzina ta liczy dziś 1 gatunek. W Polsce hoacyny nie występują. Wcześniej hoacyny zaliczano do grzebiących (Galliformes).

Hoacyny mają stosunkowo małą głowę z dużym, brązowym czubem z włosowatych piór. Dziób jest krótki, silny. Wokół czerwonych oczu skóra jest niebieska, nieopierzona. Szyja jest długa, wąska, czarna z rzadkim i dużym żółtawym kreskowaniem, pod gardłem aż do spodu rdzawe upierzenie. Z wierzchu jest ciemne, miejscami nakrapiane jasnymi plamami. Ogon jest długi i szeroki, na końcu rdzawy. skrzydła są duże i słabe na skutek redukcji mięśni piersiowych. Młode mają silne pierwszy i drugi palec kończyny przedniej z długimi pazurami, które pozwalają wspinać się po gałęziach jak praptakowi.

HoacynHoacyn

Opisthocomus hoazin

Hoacyn to jedyny przedstawiciel rodziny hoacynów. Z wierzchu upierzenie jest ciemne, miejscami nakrapiane jasnymi kreskami. Ogon jest długi i szeroki, na końcu rdzawy. Ptak ten wydziela zapach piżma.

To ptaki Ameryki Południowej. Zamieszkują wilgotne lasy równikowe, zawsze w pobliżu rzek, bagien.

Aktywne głównie rano i wieczorem. Bardzo słabo latają. Ptaki te cuchną zapachem piżma.

Gnieżdżą się kolonijnie. Gniazda budują wysoko na drzewach nad taflą wody. Samica składa 2-4 jaja. Okres wysiadywania wynosi 28 dni. Pisklęta szybko wychodzą z gniazda i wspinają się po drzewach.

Odżywiają się roślinami. Zjadają liście, kwiaty i owoce. Dietę uzupełniają małymi rybami i krabami. Pokarm gromadzą najpierw w wolu, które jest bardzo duże. Jest to wyjątkowe u ptaków. Młode są karmione zwróconym, nadtrawionym pokarmem z wola dorosłych ptaków.

Nie są zagrożone wymarciem. Mimo nieprzyjemnego zapachu wydzielanego przez te ptaki, polowano na nie dla smacznego mięsa.

W artykule poświęconym hoacynowi znajdziesz opis specyficznego układu trawiennego tych ptaków.