logo

Hoacyny

Hoacyny (Opisthocomidae) to rodzina ptaków z monotypowego rzędu hoacynów (Opisthocomiformes). Rodzina ta liczy dziś 1 gatunek. W Polsce hoacyny nie występują. Wcześniej hoacyny zaliczano do grzebiących (Galliformes) lub kukułkowych (Cuculiformes).

Hoacyny mają stosunkowo małą głowę z dużym, brązowym czubem z włosowatych piór. Dziób jest krótki, silny. Wokół czerwonych oczu skóra jest niebieska, nieopierzona. Szyja jest długa, wąska, czarna z rzadkim i dużym żółtawym kreskowaniem, pod gardłem aż do spodu rdzawe upierzenie. Z wierzchu jest ciemne, miejscami nakrapiane jasnymi plamami. Ogon jest długi i szeroki, na końcu rdzawy. skrzydła są duże i słabe na skutek redukcji mięśni piersiowych. Młode mają silne pierwszy i drugi palec kończyny przedniej z długimi pazurami, które pozwalają wspinać się po gałęziach jak praptakowi.

HoacynHoacyn

Opisthocomus hoazin

Hoacyn to jedyny przedstawiciel rodziny hoacynów. Z wierzchu upierzenie jest ciemne, miejscami nakrapiane jasnymi kreskami. Ogon jest długi i szeroki, na końcu rdzawy. Ptak ten wydziela zapach piżma.

To ptaki Ameryki Południowej. Zamieszkują wilgotne lasy równikowe, zawsze w pobliżu rzek, bagien.

Poniższa tabela zawiera dane na temat występowania opisanych tu gatunków z tej rodziny na różnych kontynentach. Jeżeli jeden gatunek występuje na kilku kontynentach, to jest ujęty we wszystkich tych miejscach.

KontynentLiczba gatunków
Europa0
Azja0
Afryka0
Ameryka Północna0
Ameryka Południowa1
Australia0
Antarktyda0

Aktywne głównie rano i wieczorem. Bardzo słabo latają. Ptaki te cuchną zapachem piżma.

Gnieżdżą się kolonijnie. Gniazda budują wysoko na drzewach nad taflą wody. Samica składa 2-4 jaja. Okres wysiadywania wynosi 28 dni. Pisklęta szybko wychodzą z gniazda i wspinają się po drzewach.

Odżywiają się roślinami. Zjadają liście, kwiaty i owoce. Dietę uzupełniają małymi rybami i krabami. Pokarm gromadzą najpierw w wolu, które jest bardzo duże. Jest to wyjątkowe u ptaków. Młode są karmione zwróconym, nadtrawionym pokarmem z wola dorosłych ptaków.

Nie są zagrożone wymarciem. Mimo nieprzyjemnego zapachu wydzielanego przez te ptaki, polowano na nie dla smacznego mięsa.

W artykule poświęconym hoacynowi znajdziesz opis specyficznego układu trawiennego tych ptaków.

• Mielczarek Paweł, Kuziemko Marek - Kompletna lista ptaków świata, Wydział Biologii : Instytut Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego 2019 link tutaj