Igliczniokształtne

Igliczniokształtne (Syngnathiformes) to rząd ryb kostnoszkieletowych, do którego zaliczamy 7 rodzin z 262 gatunkami. Do tego rzędu zaliczamy iglicznie i koniki morskie.

Solenostomus paradoxus

Solenostomus paradoxus to ryba rzędu iglicznokształtnych o bardzo oryginalnym wyglądzie. Ryba ta przypomina wodorosty. Ubarwienie białe lub niebieskawe z żółtymi, nieregularnymi plamami z czerwoną obwódką.

Pławikonik australijskiPławikonik australijski

Phycodurus eques

Pławikonik australijski (Phycodurus eques) to gatunek niezwykłej ryby z rodziny igliczniowatych. Jego wygląd jest jednym z najbardziej niezwykłych w świecie zwierząt. Do złudzenia przypomina wodorosty.

Pławikonik żółtyPławikonik żółty

Hippocampus kuda

Pławikonik żółty, konik morski (Hippocampus kuda) to gatunek ryby z rodziny igliczniowatych (Syngnathidae). Ma wydłużony pyszczek, głowa i tułów przypominają głowę i szyję konia. Ogon długi, zwinięty w spiralę.

Nazwa rzędu
Igliczniokształtne (Syngnathiformes)
Wszystkie ciepłe i umiarkowanie ciepłe morza świata.
Podtyp: Kręgowce (Vertebrata)
Gromada: Ryby kostnoszkieletowe (Osteichtyes)
Rząd: Igliczniokształtne (Syngnathiformes)
Długość ciała: od 3 cm do 189 cm.

Zdecydowana większość gatunków to ryby morskie. Są to ryby występujące we wszystkich ciepłych i umiarkowanie ciepłych wodach morskich świata. Preferują płycizny z bogatym w roślinność wodną dnem lub rafy koralowe. Są też gatunki żyjące w otwartych wodach oceanu.

Pławikoniki pływają w pozycji pionowej, co jest wyjątkowe w świecie ryb.

Charakterystyczny dla ryb z tego rzędu jest pysk, wyciągnięty w rurkę, na końcu której znajduje się otwór gębowy. Skrzela mają postać pędzelków, pęczków. Pierwsze 2-6 kręgi są połączone ze sobą nieruchomo. Pęcherz pławny jest zamknięty. Płetwy grzbietowe igliczni nie mają kolców. U pławikoników brak jest płetwy ogonowej. Koniki morskie mają chwytny ogon. Fletnice i piszczałki mają bardzo wydłużone ciała i pyszczki. Osiągają rozmiary nawet 2 metrów długości. Pławikoniki osiągają rozmiary 10-15 cm. Pegazy są pokryte grubymi płytkami kostnymi i są silnie spłaszczone grzbietowo-brzusznie.

Rozród jest niezwykły. Gody zaczynają się od swoistego tańca. Podczas tego rytuału samica przekazuje samcowi jajeczka. Samiec zapładnia je i inkubuje w zamkniętej torbie w brzuchu (koniki morskie). Gdy młode się wyklują, samiec "wypompowuje" je przez niewielki otwór w brzuchu. Inne gatunki noszą młode na płetwach brzusznych.

Pożywienie stanowią zwykle bezkręgowce. Większe gatunki polują także na ryby. Igliczniokształtne wsysają pokarm wraz z wodą. Dzięki wydłużonym i rurkowatym pyszczku zasysanie jest precyzyjne.

Konika morskiego pierwszy opisał Arystoteles.