Kózkowate

Kózkowate (Cerambycidae) to rodzina owadów, która liczy dziś około 25 000 gatunków. W Polsce żyje około 180 gatunków z tej rodziny owadów.

Najbardziej charakterystyczną cechą tej rodziny owadów są długie czułki, które mogą przekraczać pięciokrotnie długość ich ciała. Nie mniej charakterystyczna jest smukła budowa ciała. Ubarwienie ciała od jednolitego do wzorzystego, często z metalicznym połyskiem. Zwykle odwłok jest schowany pod pokrywą skrzydeł. Samice są zwykle większe od samców. Zdarza się też inne ubarwienie obu płci. Larwy są robakowate z uwstecznionymi odnóżami, ciało z dobrze wyodrębnioną, ciemną głową.

To owady obecne w całym kraju, choć wiele gatunków występuje wyłącznie na ograniczonym obszarze.

Niektóre gatunki w obronie wydają skrzypiące dźwięki. Czasem też wydzielają w obronie substancje obronne. Pośród gatunków tej rodziny są też takie, które swoim wyglądem upodobniają się do os.

To zwykle owady trudne do zaobserwowania, gdyż starają się prowadzić skryty tryb życia. Postać dorosła zwykle jest aktywna w nocy.

Mniejsze gatunki mają roczny cykl życiowy, gatunki większe nawet kilka lat. Wiele gatunków ma charakterystyczne rójki. Samica składa jaja na lub w roślinie żywicielce. Larwy na ogół rozwijają się w drewnie.

To owady roślinożerne, zarówno osobniki dorosłe jak i larwy. Rośliny żywicielki to zwykle drzewa i krzewy. Osobniki dorosłe żywią się także nektarem i pyłkiem oraz sokiem ze zranionych roślin, larwy zwykle żywią się drewnem.

Niektóre gatunki, jak spuszczel domowy, są uważane za szkodniki drewna. Aż 56 gatunków uznawanych jest za zagrożone wyginięciem. Aż 13 gatunków znajduje się w naszym kraju pod ochroną gatunkową.

Czułki kózkowatych mogą być 5 razy dłuższe niż całe ciało!

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Spotkać można postać dorosłą biegowca osowatego.
         Okres występowania borodzieja cieśli.
        Okres występowania imago dłużynki dwukropkowej.
        Okres występowania imago kozioroga dębosza w Polsce.
         Okres występowania imago chrząszcza o nazwie kurtek mniejszy.
        Możliwość obserwacji postaci dorosłej kwiatomira czteroplamego.
         Występuje postać imago paśnika pałączastego.
        Okres występowania imago rębacza pniowca.
        Okres występowania strangalii plamistej.
         Trwa rójka ścigi dębowej.
       Okres występowania postaci dorosłej chrząszcza tycz cieśla.
         Okres lotu wonnicy piżmówki.
          Okres występowania imago zgrzypika twardokrywki.
       Okres występowania imago zgrzytnicy zielonkawowłosej.
        Okres występowania żerdzianki sosnówki.

Największy chrząszcz na świecie
Jaki chrząszcz jest uznawany za największego na świecie? Gdzie żyje i czy odbiega znacznie rozmiarami od krajowych gatunków?