Mandryl

Mandryl (Mandrillus sphinx) to ssak z rodziny małp wąskonosych. Ma mocno wydłużony, barwny pysk, silne zęby. Futro jest zielono-rude na grzbiecie, żółto-białe od strony brzusznej. Na głowie grzywa i żółta broda. Od nosa w kierunku oczu biegnie po każdej stronie 6 niebiesko ubarwionych zgrubień, oddzielonych purpurowymi rowkami, charakterystycznych dla mandryla. Okolice nosa czerwone lub różowe. Dla tego gatunku stosuje się także następujące nazwy: pawian leśny, krótkoogonowy pawian leśny, pawian bruzdopoliczkowy.

Mandryl(Mandrillus sphinx)
© davemhuntphoto - Fotolia.com

Lasy zachodniej Afryki równikowej.

Przebywa na ziemi, czasem na drzewach. Tworzą stada liczące kilkadziesiąt osobników. Stadu przewodzą stare samce. Prowadzi naziemny tryb życia. Dominujący samiec jest najbardziej ubarwiony. Grupa zajmuje terytorium 1000-5000 ha. Prowadzi koczowniczy tryb życia. Dziennie stado pokonuje do 4,5 km. Gdy małpy znajdą owocujące drzewa zostają w miejscu tak długo, aż zjedzą wszystkie owoce. Noc mandryle spędzają na drzewach.

Skóra mandrylów ma wiele gruczołów, których wydzielina służy to znakowania terytorium.

Owoce, orzechy, części roślin, małe zwierzęta.

Okres godowy trwa od lipca do września. Ciąża trwa 220-270 dni. Samica rodzi jedno młode, które nosi na grzbiecie. Młode znajduje się pod opieką matki przez rok. Dojrzałość płciową mandryle osiągają w wieku 4-6 lat.

VU

Gatunek ten jest narażony na wymarcie. Ma status VU w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Mandryle nierzadko żerowały na plantacjach, przez co były tępione przez rolników.

Mandryl jest najbardziej ubarwioną małpą w przyrodzie.