Morświny

Morświny (Phocoenidae) to rodzina ssaków z podrzędu zębowców, która liczy dziś 6 gatunków w 3 rodzajach. W Polsce żyje 1 gatunek z tej rodziny ssaków.

Są podobne do delfinów, ale różnią się od nich kształtem zębów, które są bocznie spłaszczone i piłkowane. Mają tępy pysk.

Morświn zwyczajnyMorświn zwyczajny PL

Phocoena phocoena

Morświn to rodzimy gatunek walenia z rodziny morświnów. Ma poziomo ustawioną płetwę ogonową. Na grzbiecie płetwa grzbietowa w kształcie trójkąta, płetwy piersiowe są krótkie i wąskie. Morświn ma tępo zakończoną głowę.

• Neophocaena asiaeorientalis
  • Neophocaena phocaenoides
  • Phocoena dioptrica
  • Phocoena sinus
  • Phocoena spinipinnis
  • Phocoenoides dalli

Występują w morzach całego świata. Najczęściej można je spotkać w wodach przybrzeżnych. To jedyne delfiny, jakie stale żyją i rozmnażają się w Bałtyku.

Prowadzą skryty tryb życie, nie są towarzyskie, źle znoszą niewolę. Żyją w małych grupach, samotnie, podczas migracji mogą tworzyć większe stada.

Morświny mają więcej niż 5 zrośniętych kręgów szyjnych. W szczęce górnej w szeregu znajduje się od 15 do 30 zębów.

Podstawę ich pokarmu stanowią ryby.

W Bałtyku populacja morświnów jest krytycznie zagrożona wymarciem.

Samce morświnów mają jedne z największych jąder w świecie ssaków.

Morświn zwyczajny: Trwa okres godowy morświnów
         Morświn zwyczajny: Rodzą się młode morświny

Czy tylko nietoperze używają echolokacji?

Echolokacja jest to zdolność do określania położenia obiektów w przestrzeni na podstawie echa akustycznego. Czy tylko nietoperze widzą w ciemności w ten sposób?

Największy ssak

Który z saków jest największy na świecie, a który w Polsce? Czy w historii żyły większe ssaki niż obecnie? Czy są to ssaki wodne czy lądowe?