Morświny

Morświny (Phocoenidae) to rodzina ssaków z podrzędu zębowców, która liczy dziś 6 gatunków w 3 rodzajach. W Polsce żyje 1 gatunek z tej rodziny ssaków.

Są podobne do delfinów, ale różnią się od nich kształtem zębów, które są bocznie spłaszczone i piłkowane. Mają tępy pysk.

MorświnMorświn PL

Phocoena phocoena

Morświn to rodzimy gatunek walenia z rodziny morświnów. Ma poziomo ustawioną płetwę ogonową. Na grzbiecie płetwa grzbietowa w kształcie trójkąta, płetwy piersiowe są krótkie i wąskie. Morświn ma tępo zakończoną głowę.

Występują w morzach całego świata. Najczęściej można je spotkać w wodach przybrzeżnych. To jedyne delfiny, jakie stale żyją i rozmnażają się w Bałtyku.

Prowadzą skryty tryb życie, nie są towarzyskie, źle znoszą niewolę. Żyją w małych grupach, samotnie, podczas migracji mogą tworzyć większe stada.

Morświny mają więcej niż 5 zrośniętych kręgów szyjnych. W szczęce górnej w szeregu znajduje się od 15 do 30 zębów.

Podstawę ich pokarmu stanowią ryby.

W Bałtyku populacja morświnów jest krytycznie zagrożona wymarciem.

Samce morświnów mają jedne z największych jąder w świecie ssaków.