Murenowate

Murenowate (Muraenidae) to rodzina ryb kostnoszkieletowych, do której zaliczamy około 200 gatunków w 15 rodzajach. W Polsce nie żyją przedstawiciele tej rodziny, jeden gatunek żyje w Europie.

Ryby te mają wydłużony, węgorzowaty kształt ciała. W paszczy znajdują się ostre i szpiczaste zęby, które służą do chwytania zdobyczy, ale w gardle znajduje się drugi podwójny rząd zębów gardłowych, które służą do miażdżenia ofiary. Ubarwienie może być jaskrawe i wzorzyste. Płetwa grzbietowa oraz odbytowa są widoczne i długie, czasem zredukowane. Ogon płynnie przechodzi w płetwę ogonową. Płetwy nieparzyste są zredukowane.

Ryby te preferują wody płytkie, najczęściej występują na rafach koralowych. Są gatunki, które wpływają do rzek. Jeden gatunek żyje w Morzu Śródziemnym. Są obecne we wszystkich oceanach świata, zwykle w strefie tropikalnej i subtropikalnej.

Mureny chowają się w skalnych kryjówkach i polują nocą. Rzucają się do przodu za zdobyczą. To bardzo agresywne ryby.

Ryby te dorastają do 3,75 m długości ciała. Mureny są krótkowzroczne. Najmniejszy gatunek mierzy 20 cm. Niektóre mureny posiadają gruczoły jadowe, także plazma krwi wielu gatunków jest trująca dla ssaków.

Niewiele wiadomo o rozrodzie tych ryb. Jak u wszystkich węgorzokształtnych występuje stadium leptocefala. Zdarza się, że murena rozpoczyna życie jako samiec, dopiero później zmienia płeć.

Mureny są mięsożerne.

Są to ryby bardzo pospolite i nie są zagrożone wymarciem. Badania na Hawajach wykazały, że mureny stanowią aż 46% biomasy drapieżników raf. Są ważnym elementem łańcucha pokarmowego.

Ludzie są czasami atakowani przez mureny, ale głównie w przypadkach ich drażnienia. Można w ten sposób stracić palce. Niektóre mureny są jadowite. Ukąszenie takiego gatunku powoduje silne zatrucie toksynami, a nawet w 10% przypadków śmierć.

Mureny są jadalne, niektóre trujące, powodując tropikalne zatrucie rybami (ciguatera). Trujące właściwości krwi zostają utracone w temperaturze 75 °C, dlatego po ugotowaniu mięsa mureny, nadaje się ono do spożycia. Mięso mureny śródziemnomorskiej wśród starożytnych Rzymian uchodziło za rarytas. Nawet hodowano te ryby w specjalnych zbiornikach i czasem karmiono je niewolnikami.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Elektryczne ryby
Wiele ryb potrafi wytwarzać prąd elektryczny. Czy prąd taki może być niebezpieczny dla człowieka? Czy można w jakiś sposób wykorzystać tę energię elektryczną?