logo

Mydliczkowate

Mydliczkowate (Leiognathidae) to rodzina ryb kostnoszkieletowych z rzędu okoniokształtnych, do której zaliczamy około 39 gatunków w 3 rodzajach.

Ciało ma owalny kształt. Kształt głowy często zaokrąglony, z wierzchu głowy widoczne listwy kostne. W przedniej części płetwy grzbietowej znajdują się kolce. Płetwa ogonowa wcięta. Ubarwienie mało kontrastowe, często srebrzyste.

Leiognathus equulusLeiognathus equulus

Leiognathus equulus

Leiognathus equulus to gatunek z rodziny mydliczkowatych. Ciało ma owalny kształt. W przedniej części płetwy grzbietowej znajdują się kolce. Płetwa ogonowa wcięta. Ubarwienie jednolite, srebrzyste.

• Aurigequula fasciata
  • Equulites laterofenestra
  • Equulites leuciscus
  • Eubleekeria splendens
  • Gazza achlamys
  • Gazza minuta
  • Secutor hanedai

Ryby te występują w Atlantyku, Oceanie Indyjskim i Pacyfiku.

Szczęka jest wysuwana. W gardle występuje narząd, który produkuje świecące bakterie, a ich światło widoczne jest przez brzuch tych ryb.

Ryby te mogą zablokować kolce w płetwie grzbietowej i odbytowej.

Samica rozrzuca ikrę w toni wodnej.

Zjadają wodne bezkręgowce, większe gatunki inne ryby.