Pętówka babienica

Pętówka babienica (Alytes obstetricans) to płaz bezogonowy z rodziny ropuszkowatych o krępej budowie ciała. Parotydy są widoczne, małe i wypukłe. Oczy mają pionowe źrenice. Widać błonę bębenkową. Na przedramieniach i podudziach widać gruczoły jadowe. Samiec jest nieco mniejszy od samicy, ale jest trochę silniej zbudowany. Skóra ma szary kolor i jest nakrapiana ciemnymi plamkami. Po bokach znajdują się czerwonawe brodawki. Od spodu płaz ten jest jasny.

Pętówka babienica (Alytes obstetricans)
© chinhector - Fotolia.com

Gatunek ten zajmuje Półwysep Iberyjski, spotkać go można we Francji, Belgii, Holandii, Luksemburgu, Szwajcarii i w Niemczech. Pionowy zasięg występowania to 2400 m n.p.m. Gatunek ten można spotkać zarówno na terenach nizinnych jak i górskich. Preferuje obszary z podłożem kaministym, żwirowym lub piaskowym. Nie stroni od ludzkich osiedli.

Jeszcze sto lat temu najprawdopodobniej gatunek ten zasiedlał tereny Polski.

Osobnik dorosły prowadzi lądowy tryb życia. Przejawia aktywność zmierzchową i nocną.

Skacze lub biega. Kopie korytarze w podłożu.

Zimuje na obszarach północnych w okresie od przełomu września i października do marca.

Pająki, owady i ich larwy, dżdżownice.

Czas rozrodu zależy od warunków klimatycznych. Osobniki łączą się w pary na lądzie, poprzez nawoływanie samic przez samców. Samica składa sznur jaj, samiec je zapładnia i zaplątuje sobie je wokół tylnych kończyn. Przez 3-6 tygodni opiekuje się jajami. Samiec może w ten sposób zapłodnić jaja 4 samic i nosić nawet 170 jaj. Składanie jaj może się odbywać 2-3 razy w sezonie. Pod koniec rozwoju larw, samiec szuka zbiornika wody stojącej, gdzie larwy uwalniają się z jaj. Czasem zimują w zbiorniku i przeobrażenie zupełne następuje dopiero wiosną.

Podczas godów to samice walczą o samców, co jest wyjątkowe w świecie płazów i gadów.