Pliszka cytrynowa (Motacilla citreola)
© yod77 - Fotolia.com

Pliszka cytrynowa

Pliszka cytrynowa (Motacilla citreola) to gatunek ptaka z rodziny pliszkowatych. W szacie godowej samiec ma intensywnie żółtą głowę i spód. Białe jest podogonie. Na karku znajduje się czarny pas. W szacie spoczynkowej żółty kolor jest mniej intensywny i jest go mniej, a pojawia się więcej szarej barwy. Wierzch jest szary, skrzydła ciemne z dwoma jasnymi paskami, ogon ciemny z jasnymi brzegami.

Pliszka żółta występuje w Azji, jednakże coraz częściej pojawia się w Europie (wschodnia część), gniazduje też w Polsce. Ptak ten preferuje tereny podmokłe, bagniste, doliny rzek, pobliże wodnych zbiorników.

Pliszki cytrynowe zimują na południu Azji i na Bliskim Wschodzie. Poza okresem rozrodu gromadzi się w stada.

Długość ciała wynosi 17-19 cm, w tym długość ogona 7-8 cm. rozpiętość skrzydeł wynosi 24-27 cm, a ciężar ciała 18-25 g.

Poluje na owady.

Wyprowadza 1-2 lęgi w roku. Gniazdo zakłada na ziemi w pobliżu bujnej roślinności. Buduje je samica. Jaja składa od końca kwietnia do czerwca. Wraz z samcem wysiaduje je przez 2 tygodnie. Po kolejnych 2 tygodniach młode osiągają już zdolność do lotu.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Gatunek ten podlega w Polsce ochronie ścisłej.

Pierwszy raz lęgi tego gatunku w Polsce zaobserwowano w 1994 roku.