PL

Pliszka górska

Pliszka górska (Motacilla cinerea) to gatunek ptaka z rodziny pliszkowatych o szarym wierzchu i głowie, żółtym spodzie i białych bokach. Skrzydła są ciemne z białym paskiem. Nad okiem biegnie biała brew, a od dzioba ciągnie się biały wąs. Samiec w szacie godowym na gardle ma czarną plamę. Ogon jest bardzo długi.

Pliszka górska(Motacilla cinerea)

Ptak ten jest obecny w Europie, Azji oraz w Afryce. W Polsce, wbrew nazwie, można go spotkać oprócz terenów górskich także na nizinach. Preferuje tereny z rzekami i strumieniami z szybkim nurtem. Nie jest u nas liczna.

To częściowo wędrowny gatunek, choć pewne populacje w Europie i w mniejszym stopniu w Azji prowadzą osiadły tryb życia. Poluje w powietrzu, na wodzie i na ziemi. Chodzi po ziemi kiwając ogonem jak pliszka żółta. Lot typu falistego.

Pliszka górska poluje na owady i ich larwy, kijanki, małe rybki.

Wyprowadza 1-2 lęgi w ciągu roku. Gniazduje nad rzekami w szczelinach skalnych, skarpach, pod mostami, pomiędzy korzeniami drzew. Gniazdo buduje samiec i samica. Samica znosi (3) 4-6 (7) jaj od połowy kwietnia, a na południu Europy w końcówce marca. Okres inkubacji wynosi 13-14 dni.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce podlega ochronie ścisłej.

Pliszka ta ma najdłuższy ogon ze wszystkich krajowych pliszek.