PL

Pliszka żółta

Pliszka żółta, pliszka wolarka (Motacilla flava) jest ptakiem z rodziny pliszkowatych o zmiennym ubarwieniu. Istnieje wiele podgatunków. Jest mniejsza od wróbla. Ciało smukłe, ogon długi. Podgatunek gniazdujący w Polsce u samca głowa szara, biała brew, żółty spód ciała, z wierzchu oliwkowy. Jesienie barwy są bledsze. U samicy ubarwienie podobne, ale blade, głowa oliwkowo-brunatna.

Pliszka żółta (Motacilla flava)
© medianauka.pl

Palearktyka. Zimuje w Afryce i południowej części Azji. w Polsce jest średnio liczna. Zamieszkuje otwarte przestrzenie, głównie wilgotne łąki, polany, lasy brzozowe.

Obszary występowania dla podgatunków:

M. f. flava - południe Fennoskandii, zachodnia część Europy bez Wysp Brytyjskich i półwyspu Iberyjskiego
M. f. thunbergi - północna Fennoskandia, Rosja
M. f. flavissima - Wyspy Brytyjskie
M. f. iberiae - półwysep Iberyjski
M. f. cinereocapilla - Włochy, Albania, wyspy Morza Śródziemnego
M. f. feldegg - Bałkany i Morze Czarne
M. f. beema - Rosja
M. f. lutea
rejon Wołgi, Rosja

Jest ptakiem wędrownym. Przylot w od końca marca do maja, odlot we od końca sierpnia, wrześniu do października. Lubi towarzystwo bydła domowego pasącego się na łąkach, gdzie znajduje pożywienie. Często kiwa ogonem. Lot falisty.

Pliszka żółta zjada owady, często w pobliżu pasącego się bydła, także mięczaki, pędraki i pajęczaki.

Gatunek monogamiczny. Gniazduje na ziemi. Gniazdo zbudowane z łodyg i liści traw. Wyścielane jest włosiem. Samica składa raz w roku 5-6 jaj (zdarzają się dwa lęgi) w okresie od maja do początku czerwca. Inkubacja trwa 13 dni, a pisklęta opuszczają gniazdo już po 11 dniach. Pisklęta są gniazdownikami. Nierzadki pliszki te wysiadują jaja kukułki.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce jest to ptak chroniony.