Różowate (Rosaceae)

Różowate (Rosaceae) to rośliny z rzędu różowców. Są tu zarówno drzewa, krzewy, krzewinki jak i rośliny zielne.

Aronia czarna, aronia czarnoowocowaAronia czarna, aronia czarnoowocowa G

Aronia melanocapra

Aronia czarna, aronia czarnoowocowa (Aronia melanocapra) to krzew z rodziny różowatych, powszechnie uprawiany w Europie i w Polsce dla jadalnych owoców a także jako roślina ozdobna. Dziko aronia czarna rośnie w Ameryce Północnej. U nas uprawiana.

Brzoskwinia właściwa, brzoskwinia zwyczajnaBrzoskwinia właściwa, brzoskwinia zwyczajna G

Prunus persica

Brzoskwinia właściwa, brzoskwinia zwyczajna (Prunus persica) to drzewo owocowe z rodziny różowatych o bardzo smacznych owocach. Wymaga miejsca zacisznego, dobrze nasłonecznionego.

Czeremcha amerykańskaCzeremcha amerykańska OB

Prunus serotina

Czeremcha amerykańska, czeremcha późna (Prunus serotina) to gatunek drzewa lub krzewu z rodziny różowatych, niegdyś dość często sadzony w lasach jako podszyt, dziś zdziczały i mający charakter inwazyjny.

Czereśnia, wiśnia ptasia, trześnia, wiśnia dzikaCzereśnia, wiśnia ptasia, trześnia, wiśnia dzika PL

Cerasus avium

Czereśnia, wiśnia ptasia, trześnia, wiśnia dzika (Cerasus avium) to drzewo owocowe z rodziny różowatych, często spotykane w uprawach, dziczejące. Rośnie w lasach liściastych, mieszanych, przy miedzach.

Głóg jednoszyjkowyGłóg jednoszyjkowy PL

Crataegus monogyna

Głóg jednoszyjkowy (Crataegus monogyna) to krzew lub niewysokie drzewo z rodziny różowatych, najbardziej pospolity gatunek głogu. Owoce są jadalne. Głóg daje schronienie oraz pożywienie wielu gatunkom ptaków.

Grusza wierzbolistnaGrusza wierzbolistna G

Pyrus salicifolia

Grusza wierzbolistna (Pyrus salicifolia) to ciekawy gatunek gruszy, drzewa z rodziny różowatych. To najczęściej spotykana w uprawach grusza ozdobna o kulistej koronie. To przysłowiowe gruszki na wierzbie.

Irga poziomaIrga pozioma OB

Cotoneaster horizontalis

Irga pozioma (Cotoneaster horizontalis) to gatunek niskiego krzewu z rodziny różowatych, szeroko, pierzasto rozpościerających się gałęziach. Roślinę tę stosuje się w niewielkich ogrodach jako roślinę okrywową, na skalniakach, murkach.

Irga szwedzkaIrga szwedzka G

Cotoneaster ×suecicus

Irga szwedzka (Cotoneaster ×suecicus) to niski krzew z rodziny różowatych, mieszaniec irgi Dammera oraz irgi wyrazistej. Odmiany tej irgi są często sadzone jako ozdobny krzew w parkach i ogrodach.

Jabłoń domowaJabłoń domowa PL

Malus domestica

Jabłoń domowa (Malus domestica) to drzewo owocowe z rodziny różowatych, mieszaniec rożnych gatunków. To najpopularniejsze drzewo owocowe w Polsce. Znamy aż ponad 10 tysięcy odmian jabłoni domowej.

Jarząb mącznyJarząb mączny PL

Sorbus aria

Jarząb mączny, mąkinia (Sorbus aria) to drzewo lub krzew z rodziny różowatych, sadzony jako drzewo ozdobne. W ogrodach najczęściej sadzi się odmiany. Drzewo to jest podobne do jarzębu greckiego.

Jarząb szwedzkiJarząb szwedzki PL

Sorbus intermedia

Jarząb szwedzki (Sorbus intermedia) to drzewo z rodziny różowatych o szerokiej koronie. Drzewo to dość często sadzi się jako drzewo ozdobne w parkach i alejach. Można go spotkać od Kołobrzegu do Gdańska w nadmorskich lasach.

Krwiściąg lekarskiKrwiściąg lekarski PL

Sanguisorba officinalis

Krwiściąg lekarski (Sanguisorba officinalis) to gatunek byliny leczniczej z rodziny różowatych. Ziele oraz korzeń są źródłem garbników, saponiny, flawonoidów. Zioło to jest stosowane jako środek moczopędny i przeciwkrwotoczny.

Kuklik zwisłyKuklik zwisły PL

Geum rivale

Kuklik zwisły (Geum rivale) to miękko owłosiona, wieloletnia roślina lecznicza z rodziny różowatych, tworząca kępy. Rośnie na wilgotnych łąkach, w zaroślach i lasach. Preferuje półcień, gleby wilgotne.

Malina właściwaMalina właściwa PL

Rubus idaeus

Malina właściwa (Rubus idaeus) to krzew z rodziny różowatych o jadalnych, smacznych owocach. Polska jest drugim na świecie producentem malin po Rosji. Największe plantacje znajdują się na Mazowszu.

Migdałek trójklapowyMigdałek trójklapowy G

Prunus triloba

Migdałek trójklapowy (Prunus triloba) to krzew lub niskie drzewko z rodziny różowatych, często sadzony jako roślina ozdobna. To wprawdzie krótkowieczny krzew, ale wyjątkowo piękny.

Parzydło leśneParzydło leśne PL

Aruncus dioicus

Parzydło leśne (Aruncus dioicus) to trująca, wieloletnia roślina z rodziny różowatych. To także roślina uprawiana w ogrodach, głównie odmiany. Parzydło leśne znajduje się pod ścisłą ochroną. To roślina dwupienna.

Pęcherznica kalinolistnaPęcherznica kalinolistna G

Physocarpus opulifolius

Pęcherznica kalinolistna (Physocarpus opulifolius) to gatunek krzewu z rodziny różowatych, czasem spotykany w naszych ogrodach. To krzew o wyprostowanym pokroju na początku rozwoju, wraz z wiekiem gałęzie przewisają.

Pięciornik białyPięciornik biały PL

Potentilla alba

Pięciornik biały (Potentilla alba) to wieloletnia roślina z rodziny różowatych. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. To gatunek europejski. W Polsce spotykany na rozproszonych stanowiskach w całym kraju.

Pięciornik błotny, siedmiopalecznik błotnyPięciornik błotny, siedmiopalecznik błotny PL

Potentilla palustris

Pięciornik błotny, siedmiopalecznik błotny (Potentilla palustris) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny różowatych. Rośnie na torfowiskach, wilgotnych łąkach, w olszynach i wzdłuż cieków wodnych. W Polsce dość pospolity.

Pięciornik gęsiPięciornik gęsi PL

Potentilla anserina

Pięciornik gęsi (Potentilla anserina) to pospolita bylina z rodziny różowatych, wytwarzająca rozłogi, o charakterystycznych liściach i żółtych kwiatach. Jest to roślina lecznicza.

Pięciornik krzewiastyPięciornik krzewiasty G

Potentilla fruticosa

Pięciornik krzewiasty (Potentilla fruticosa) to gatunek gęstego i dość niskiego krzewu z rodziny różowatych, jeden z najczęściej sadzonych krzewów w Europie. W ogrodach spotyka się wiele odmian.

Pigwowiec japońskiPigwowiec japoński G

Chaenomeles japonica

Pigwowiec japoński (Chaenomeles japonica) to niski krzew z rodziny różowatych, mylnie nazywany czasem pigwą japońską. W uprawach sadzone różne odmiany. Roślina ta pochodzi z Japonii. U nas spotykany w uprawach, niegdyś najczęściej sadzony pigwowiec.

Pigwowiec pośredniPigwowiec pośredni G

Chaenomeles ×superba

Pigwowiec pośredni (Chaenomeles ×superba) to krzew z rodziny różowatych, uprawiany w Polsce jako roślina ozdobna. Jedna z odmian spotykanych w naszych ogrodach to Nicoline.

Poziomka pospolitaPoziomka pospolita PL

Fragaria vesca

Poziomka pospolita (Fragaria vesca) to wieloletnia roślina zielna, także roślina uprawna w ogrodach w wielu odmianach. Owoc mięsisty, czerwony, pozorny, wydający zapach, z licznymi niełupkami. Owoc jest jadalny.

Róża alpejskaRóża alpejska PL

Rosa pendulina

Róża alpejska (Rosa pendulina) to krzew z rodziny różowatych. Roślina bezbronna. Kolce występują tylko w dolnej części krzewu i na gałązkach płonnych. To nasza jedyna róża typowo górska.

Róża dzikaRóża dzika PL

Rosa canina

Róża dzika (Rosa canina) to gatunek krzewu o charakterystycznych pędach wygiętych w łuk i silnych, zagiętych, haczykowatych kolcach. Owoc róży dzikiej zawiera dużo witaminy C, karotenoidy, flawonoidy, garbniki, kwasy organiczne, ksantofile, cukry.

Róża pomarszczonaRóża pomarszczona OB

Rosa rugosa

Róża pomarszczona (Rosa rugosa) to gatunek krzewu z rodziny różowatych o gęsto owłosionych młodych pędach i wyprostowanym pokroju. Na pędach występują szydlaste kolce. To także roślina lecznicza i ogrodowa.

Rzepik pospolityRzepik pospolity PL

Agrimonia eupatoria

Rzepik pospolity (Agrimonia eupatoria) to lecznicza roślina wieloletnia z rodziny różowatych, bardzo podobny do rzepiku szczeciniastego i wonnego i trudna do oznaczenia. To roślina naszych łąk, pastwisk, lasów i przydroży.

Śliwa tarninaŚliwa tarnina PL

Prunus spinosa

Śliwa tarnina (Prunus spinosa) to ciernisty krzew z rodziny różowatych o leczniczych właściwościach z charakterystycznymi, niebieskoczarnymi owocami. orasta zarośla i skraje lasów, miedze i przydroża.

Śliwa wiśniowa, ałycza, mirabelkaŚliwa wiśniowa, ałycza, mirabelka OB

Prunus cerasifera

Śliwa wiśniowa, ałycza (Prunus cerasifera) to niewielkie drzewo owocowe z rodziny różowatych. Od tysięcy lat jest uprawiane w Europie dla owoców - mirabelek. U nas spotykana w uprawach, a także w naturze jako gatunek obcy.

Świdośliwa LamarckaŚwidośliwa Lamarcka G

Amelanchier lamarckii

Świdośliwa Lamarcka (Amelanchier lamarckii) to wysoki krzew albo niskie drzewo z rodziny różowatych, krzew ozdobny i owocowy, przejściowo dziczejący. Ma wąski pokrój. Kiedyś suszone owoce świdośliwy używano jako zamiennik rodzynek.

Tawlina jarzębolistnaTawlina jarzębolistna G

Sorbaria sorbifolia

Tawlina jarzębolistna (Sorbaria sorbifolia) to krzew z rodziny różowatych, uprawiany jako roślina ozdobna, także miododajna. To gatunek ekspansywny. Bardzo efektywnie wychwytuje szkodliwe pyły z powietrza.

Tawulec pogiętyTawulec pogięty G

Stephanandra incisa

Tawulec pogięty (Stephanandra incisa) to krzew z rodziny różowatych. W uprawach ogrodowych w Polsce spotykana jest odmiana Crispa. Ojczyzną tawulca pogiętego jest Azja Wschodnia.

Tawuła brzozolistnaTawuła brzozolistna G

Spiraea betulifolia

Tawuła brzozolistna (Spiraea betulifolia) to gatunek niewysokiego krzewu z rodziny różowatych, w Polsce sadzona jako roślina ozdobna, okrywowa, dobrze znosząca przycinanie. Krzew ten pochodzi z północno-wschodnich rejonów Azji i Japonii.

Tawuła japońskaTawuła japońska OB

Spiraea japonica

Tawuła japońska (Spiraea japonica) to krzew z rodziny różowatych, najczęściej uprawiany gatunek tawuły w Polsce. Roślina nadaje się na niskie, nieformowane żywopłoty. est odporna na suszę.

Tawuła nippońskaTawuła nippońska

Spiraea nipponica

Tawuła nippońska (Spiraea nipponica) to gatunek krzewu z rodziny różowatych, spotykany w ogrodach jako roślina ozdobna. Jedna ze znanych odmian to White Carpet.

TruskawkaTruskawka G

Fragaria ×ananassa

Truskawka (Fragaria ×ananassa) to bylina z rodziny różowatych, powstała z krzyżówek poziomki wirginijskiej i chilijskiej. To roślina uprawiana powszechnie dla smacznych owoców. Roślina ta przypomina bardzo poziomkę.

Wiązówka błotnaWiązówka błotna PL

Filipendula ulmaria

Wiązówka błotna (Filipendula ulmaria) to lecznicza roślina wieloletnia z rodziny różowatych, związana z wodnym lub podmokłym środowiskiem. Roślina ta była wykorzystywana do uzyskiwania kwasu salicylowego - środka podobnego do aspiryny.

Wiązówka bulwkowa, wiązówka bulwkowataWiązówka bulwkowa, wiązówka bulwkowata PL

Filipendula vulgaris

Wiązówka bulwkowa, wiązówka bulwkowata (Filipendula vulgaris) to gatunek byliny z rodziny różowatych. To także roślina ozdobna i roślina o leczniczych właściwościach. W Polsce występuje pospolicie na niżu.

Wiśnia japońska, wiśnia piłkowanaWiśnia japońska, wiśnia piłkowana G

Prunus serrulata

Wiśnia piłkowana (Prunus serrulata) to niewielkie drzewo liściaste o gęstej koronie z rodziny różowatych. To najbardziej typowa wiśnia japońska. Znanych jest wiele odmian ozdobnych tego drzewa, sadzonych w parkach i ogrodach, na klombach.

Wiśnia wczesnaWiśnia wczesna

Prunus incisa

Wiśnia wczesna (Prunus incisa) to krzew lub drzewo z rodziny różowatych. Tutaj omawiana jest odmiana japońska Kojou-no-mai, ozdobny, karłowy krzew lub małe drzewko, pięknie kwitnące.

Złotlin japońskiZłotlin japoński G

Kerria japonica

Złotlin japoński (Kerria japonica) to krzew z rodziny różowatych, pochodzący z Chin. Kwiaty są żółte, wyjątkowo piękne, złożone z pięciu płatków, przypominające papierowe pompony.

• Rzepik szczeciniasty (Agrimonia pilosa)