Różowate

Różowate (Rosaceae) to rośliny z rzędu różowców. Są tu zarówno drzewa, krzewy, krzewinki jak i rośliny zielne.

Aronia czarna, aronia czarnoowocowaAronia czarna, aronia czarnoowocowa PL - ogród

Aronia melanocapra

Aronia czarna, aronia czarnoowocowa (Aronia melanocapra) to krzew z rodziny różowatych, powszechnie uprawiany w Europie i w Polsce dla jadalnych owoców a także jako roślina ozdobna. Dziko aronia czarna rośnie w Ameryce Północnej. U nas uprawiana.

Brzoskwinia właściwa, brzoskwinia zwyczajnaBrzoskwinia właściwa, brzoskwinia zwyczajna PL - ogród

Prunus persica

Brzoskwinia właściwa, brzoskwinia zwyczajna (Prunus persica) to drzewo owocowe z rodziny różowatych o bardzo smacznych owocach. Wymaga miejsca zacisznego, dobrze nasłonecznionego.

Czeremcha amerykańskaCzeremcha amerykańska PL - obcy

Prunus serotina

Czeremcha amerykańska, czeremcha późna (Prunus serotina) to gatunek drzewa lub krzewu z rodziny różowatych, niegdyś dość często sadzony w lasach jako podszyt, dziś zdziczały i mający charakter inwazyjny.

Czeremcha zwyczajnaCzeremcha zwyczajna PL

Prunus padus

Czeremcha zwyczajna, czeremcha pospolita (Prunus padus) to drzewo lub krzew z rodziny różowatych o zwisających gałęziach. Zarówno liście jak i kora przy rozcieraniu wydają nieprzyjemny zapach.

Czereśnia, wiśnia ptasia, trześnia, wiśnia dzikaCzereśnia, wiśnia ptasia, trześnia, wiśnia dzika PL

Cerasus avium

Czereśnia, wiśnia ptasia, trześnia, wiśnia dzika (Cerasus avium) to drzewo owocowe z rodziny różowatych, często spotykane w uprawach, dziczejące. Rośnie w lasach liściastych, mieszanych, przy miedzach.

Głóg czarnyGłóg czarny PL - ogród

Crataegus nigra

Głóg czarny (Crataegus nigra) to krzew lub niskie drzewo z rodziny różowatych o czarnych owocach. Występuje w centralnej i południowej części Węgier oraz na granicy Chorwacji i Serbii.

Głóg DouglasaGłóg Douglasa PL - ogród

Crataegus douglasii

Głóg Douglasa (Crataegus douglasii) to gatunek niewysokie, cierniste drzewo z rodziny różowatych. W Polsce spotykane w uprawach jako drzewko ozdobne. Pochodzi z Ameryki Północnej.

Głóg dwuszyjkowyGłóg dwuszyjkowy PL

Crataegus laevigata

Głóg dwuszyjkowy (Crataegus laevigata) to krzew lub niskie drzewo z rodziny różowatych. Posiada lecznicze właściwości. W Polsce występuje na terenie całego kraju, dużo częściej na zachodzie.

Głóg jednoszyjkowyGłóg jednoszyjkowy PL

Crataegus monogyna

Głóg jednoszyjkowy (Crataegus monogyna) to krzew lub niewysokie drzewo z rodziny różowatych, najbardziej pospolity gatunek głogu. Owoce są jadalne. Głóg daje schronienie oraz pożywienie wielu gatunkom ptaków.

Głóg miękkiGłóg miękki PL - ogród

Crataegus mollis

Głóg miękki (Crataegus mollis) to gatunek drzewa z rodziny różowatych o długich cierniach. Roślina sadzona w Polsce jako drzewko ozdobne. W naturze występuje w USA.

Głóg odgiętodziałkowyGłóg odgiętodziałkowy PL

Crataegus rhipidophylla

Głóg odgiętodziałkowy (Crataegus rhipidophylla) to krzew lub drzewo z rodziny różowatych o leczniczych właściwościach. Występuje w Europie i zachodniej części Azji.

Głóg owłosionyGłóg owłosiony PL - ogród

Crataegus submollis

Głóg owłosiony (Crataegus submollis) to drzewo z cierniami do 8 cm długości. Gatunek ten występuje w Ameryce Północnej.

Grusza domowa, grusza pospolita, grusza polnaGrusza domowa, grusza pospolita, grusza polna PL

Pyrus communis

Grusza domowa, grusza uprawna (Pyrus communis) to gatunek drzewa owocowego o nieforemnym pokroju z rodziny różowatych.

Grusza śnieżnaGrusza śnieżna

Pyrus nivalis

Grusza śnieżna (Pyrus nivalis) to gatunek drzewa owocowego z rodziny różowatych, nierzadko o kulistym pokroju. Grusza śnieżna jest uprawiana w Europie.

Grusza wierzbolistnaGrusza wierzbolistna PL - ogród

Pyrus salicifolia

Grusza wierzbolistna (Pyrus salicifolia) to ciekawy gatunek gruszy, drzewa z rodziny różowatych. To najczęściej spotykana w uprawach grusza ozdobna o kulistej koronie. To przysłowiowe gruszki na wierzbie.

Irga błyszczącaIrga błyszcząca PL - obcy

Cotoneaster lucidus

Irga błyszcząca (Cotoneaster lucidus) to gatunek krzewu z rodziny różowatych, o zwartym, odwrotnie stożkowatym pokroju, wyprostowany. Jest bardzo wytrzymały, nadający się na żywopłot.

Irga DammeraIrga Dammera PL - ogród

Cotoneaster dammeri

Irga Dammera (Cotoneaster dammeri) to krzew z rodziny różowatych, jedna z najniższych irg. Dość często gałęzie przylegają do ziemi i zakorzeniają się, dzięki czemu jest świetną rośliną okrywową.

Irga HenryegoIrga Henryego

Cotoneaster henryanus

Irga Henryego (Cotoneaster henryanus) to gatunek krzewu z rodziny różowatych. Irga Henryego w naturze rośnie w Azji, w środkowej części Chin.

Irga okazałaIrga okazała

Cotoneaster splendens

Irga okazała (Cotoneaster splendens) to gatunek krzewu z rodziny różowatych. To irga o dużych, zielonych liściach, luźnym pokroju.

Irga poziomaIrga pozioma PL - obcy

Cotoneaster horizontalis

Irga pozioma (Cotoneaster horizontalis) to gatunek niskiego krzewu z rodziny różowatych, szeroko, pierzasto rozpościerających się gałęziach. Roślinę tę stosuje się w niewielkich ogrodach jako roślinę okrywową, na skalniakach, murkach.

Irga szwedzkaIrga szwedzka PL - ogród

Cotoneaster ×suecicus

Irga szwedzka (Cotoneaster ×suecicus) to niski krzew z rodziny różowatych, mieszaniec irgi Dammera oraz irgi wyrazistej. Odmiany tej irgi są często sadzone jako ozdobny krzew w parkach i ogrodach.

Irga wielokwiatowaIrga wielokwiatowa PL - ogród

Cotoneaster multiflorus

Irga wielokwiatowa (Cotoneaster multiflorus) to gatunek rośliny, krzewu z rodziny różowatych. W Polsce uprawiany jako krzew ozdobny.

Irga wierzbolistnaIrga wierzbolistna PL - ogród

Cotoneaster salicifolius

Irga wierzbolistna (Cotoneaster salicifolius) to krzew z rodziny różowatych. Roślina spotykana w Polsce w uprawach jako krzew ozdobny. Kwiaty są białe, zebrane licznie w baldachogrono.

Jabłoń domowaJabłoń domowa PL

Malus domestica

Jabłoń domowa (Malus domestica) to drzewo owocowe z rodziny różowatych, mieszaniec rożnych gatunków. To najpopularniejsze drzewo owocowe w Polsce. Znamy aż ponad 10 tysięcy odmian jabłoni domowej.

Jabłoń dzika, płonkaJabłoń dzika, płonka PL

Malus sylvestris

Jabłoń dzika, płonka, jabłoń rajska (Malus sylvestris) to drzewo lub krzew owocowy z rodziny różowatych. Posiada lecznicze właściwości. Jest często mylona ze zdziczałymi formami uprawnymi jabłoni domowej.

Jabłoń purpurowaJabłoń purpurowa PL - ogród

Malus ×purpurea

Jabłoń purpurowa (Malus ×purpurea) to gatunek owocowego drzewa lub krzewu - mieszańca innych jabłoni. Jabłoń ta jest uprawiana jako roślina ozdobna.

Jarząb brekinia, brzękJarząb brekinia, brzęk PL §§

Sorbus torminalis

Jarząb brekinia, brzęk (Sorbus torminalis) to gatunek drzewa z rodziny różowatych. Owoc pozorny, owalny w zarysie, brązowawy z jaśniejszymi punktami.

Jarząb domowyJarząb domowy PL

Sorbus domestica

Jarząb domowy (Sorbus domestica) to drzewo z rodziny różowatych, spotykane rzadko w uprawach ozdobnych.

Jarząb mącznyJarząb mączny PL

Sorbus aria

Jarząb mączny, mąkinia (Sorbus aria) to drzewo lub krzew z rodziny różowatych, sadzony jako drzewo ozdobne. W ogrodach najczęściej sadzi się odmiany. Drzewo to jest podobne do jarzębu greckiego.

Jarząb szwedzkiJarząb szwedzki PL §§

Sorbus intermedia

Jarząb szwedzki (Sorbus intermedia) to drzewo z rodziny różowatych o szerokiej koronie. Drzewo to dość często sadzi się jako drzewo ozdobne w parkach i alejach. Można go spotkać od Kołobrzegu do Gdańska w nadmorskich lasach.

Jarząb zwyczajny, jarzębinaJarząb zwyczajny, jarzębina PL

Sorbus aucuparia

Jarząb zwyczajny, jarzębina (Sorbus aucuparia) to krzew lub drzewo z rodziny różowatych. Posiada lecznicze właściwości. Nieparzysta liczba listków jest unikalna dla jarzębiny w stosunku do innych gatunków rodzaju.

Jeżyna krzewiastaJeżyna krzewiasta PL

Rubus fruticosus

Jeżyna krzewiasta (Rubus fruticosus) to roślina z rodziny różowatych, wieloznaczna nazwa posiadająca w literaturze różne znaczenie, najczęściej stosowany dla jeżyn spotykanych w uprawach.

Jeżyna popielicaJeżyna popielica PL

Rubus caesius

Jeżyna popielica (Rubus caesius) to gatunek rośliny, niskiego krzewu z rodziny różowatych o leczniczych właściwościach. Pędy są dwuletnie, wygięte łukowato, u nasady zdrewniałe.

Krwiściąg lekarskiKrwiściąg lekarski PL

Sanguisorba officinalis

Krwiściąg lekarski (Sanguisorba officinalis) to gatunek byliny leczniczej z rodziny różowatych. Ziele oraz korzeń są źródłem garbników, saponiny, flawonoidów. Zioło to jest stosowane jako środek moczopędny i przeciwkrwotoczny.

Kuklik pospolityKuklik pospolity PL

Geum urbanum

Kuklik pospolity (Geum urbanum) to gatunek wieloletniej rośliny leczniczej z rodziny różowatych o jadalnych młodych liściach. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Kuklik zwisłyKuklik zwisły PL

Geum rivale

Kuklik zwisły (Geum rivale) to miękko owłosiona, wieloletnia roślina lecznicza z rodziny różowatych, tworząca kępy. Rośnie na wilgotnych łąkach, w zaroślach i lasach. Preferuje półcień, gleby wilgotne.

Malina kamionkaMalina kamionka PL

Rubus saxatilis

Malina kamionka (Rubus saxatilis) to wieloletnia roślina zielna z rodziny różowatych o jadalnych, bardzo kwaśnych owocach.

Malina moroszkaMalina moroszka PL §§

Rubus chamaemorus

Malina moroszka (Rubus chamaemorus) to wieloletnia roślina zielna z rodziny różowatych, wytwarzająca czołgające się kłącze. Ma jadalne owoce.

Malina właściwaMalina właściwa PL

Rubus idaeus

Malina właściwa (Rubus idaeus) to krzew z rodziny różowatych o jadalnych, smacznych owocach. Polska jest drugim na świecie producentem malin po Rosji. Największe plantacje znajdują się na Mazowszu.

Migdałek trójklapowyMigdałek trójklapowy PL - ogród

Prunus triloba

Migdałek trójklapowy (Prunus triloba) to krzew lub niskie drzewko z rodziny różowatych, często sadzony jako roślina ozdobna. To wprawdzie krótkowieczny krzew, ale wyjątkowo piękny.

Morela zwyczajnaMorela zwyczajna PL - ogród

Prunus armeniaca

Morela zwyczajna, morela pospolita (Prunus armeniaca) to drzewo owocowe z rodziny różowatych o nieregularnie kulistym pokroju i smacznych owocach.

Parzydło blekotolistneParzydło blekotolistne

Aruncus aethusifolius

Parzydło blekotolistne (Aruncus aethusifolius) to roślina wieloletnia z rodziny różowatych o kulistym pokroju. Pochodzi z Azji.

Parzydło leśneParzydło leśne PL §

Aruncus dioicus

Parzydło leśne (Aruncus dioicus) to trująca, wieloletnia roślina z rodziny różowatych. To także roślina uprawiana w ogrodach, głównie odmiany. Parzydło leśne znajduje się pod ścisłą ochroną. To roślina dwupienna.

Pęcherznica kalinolistnaPęcherznica kalinolistna PL - ogród

Physocarpus opulifolius

Pęcherznica kalinolistna (Physocarpus opulifolius) to gatunek krzewu z rodziny różowatych, czasem spotykany w naszych ogrodach. To krzew o wyprostowanym pokroju na początku rozwoju, wraz z wiekiem gałęzie przewisają.

Pięciornik białyPięciornik biały PL

Potentilla alba

Pięciornik biały (Potentilla alba) to wieloletnia roślina z rodziny różowatych. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. To gatunek europejski. W Polsce spotykany na rozproszonych stanowiskach w całym kraju.

Pięciornik błotny, siedmiopalecznik błotnyPięciornik błotny, siedmiopalecznik błotny PL

Potentilla palustris

Pięciornik błotny, siedmiopalecznik błotny (Potentilla palustris) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny różowatych. Rośnie na torfowiskach, wilgotnych łąkach, w olszynach i wzdłuż cieków wodnych. W Polsce dość pospolity.

Pięciornik gęsiPięciornik gęsi PL

Potentilla anserina

Pięciornik gęsi (Potentilla anserina) to pospolita bylina z rodziny różowatych, wytwarzająca rozłogi, o charakterystycznych liściach i żółtych kwiatach. Jest to roślina lecznicza.

Pięciornik krzewiastyPięciornik krzewiasty PL - ogród

Potentilla fruticosa

Pięciornik krzewiasty (Potentilla fruticosa) to gatunek gęstego i dość niskiego krzewu z rodziny różowatych, jeden z najczęściej sadzonych krzewów w Europie. W ogrodach spotyka się wiele odmian.

Pięciornik kurze-zielePięciornik kurze-ziele PL

Potentilla erecta

Pięciornik kurze-ziele (Potentilla erecta) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny różowatych o leczniczych właściwościach i jadalnych kłączach.

Pięciornik rozłogowyPięciornik rozłogowy PL

Potentilla reptans

Pięciornik rozłogowy (Potentilla reptans) to gatunek byliny z rodziny różowatych. Łodyga jest czołgająca się, zakorzeniająca się w węzłach, zwykle nierozgałęziona.

Pięciornik skalnyPięciornik skalny PL §§

Potentilla rupestris

Pięciornik skalny (Potentilla rupestris) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny różowatych. Rośnie na suchych murawach, w lasach. Gatunek euroazjatycki. W Polsce spotykany rzadko.

Pięciornik wyprostowanyPięciornik wyprostowany PL - obcy

Potentilla recta

Pięciornik wyprostowany (Potentilla recta) to gatunek byliny z rodziny różowatych. Łodyga jest wzniesiona, rozgałęziona w górnej części. Gatunek zawleczony.

Pigwa pospolitaPigwa pospolita PL - ogród

Cydonia oblonga

Pigwa pospolita (Cydonia oblonga) to drzewo owocowe lub krzew z rodziny różowatych, uprawiane także w naszym kraju, mylone z pigwowcem. Posiada lecznicze właściwości. To jedno z najstarszych drzew owocowych.

Pigwowiec japońskiPigwowiec japoński PL - ogród

Chaenomeles japonica

Pigwowiec japoński (Chaenomeles japonica) to niski krzew z rodziny różowatych, mylnie nazywany czasem pigwą japońską. W uprawach sadzone różne odmiany. Roślina ta pochodzi z Japonii. U nas spotykany w uprawach, niegdyś najczęściej sadzony pigwowiec.

Pigwowiec okazałyPigwowiec okazały PL - ogród

Chaenomeles speciosa

Pigwowiec okazały. pigwowiec chiński, pigwa japońska (Chaenomeles speciosa) to krzew z rodziny różowatych, dość często spotykany u nas w uprawach ogrodowych.

Pigwowiec pośredniPigwowiec pośredni PL - ogród

Chaenomeles ×superba

Pigwowiec pośredni (Chaenomeles ×superba) to krzew z rodziny różowatych, uprawiany w Polsce jako roślina ozdobna. Jedna z odmian spotykanych w naszych ogrodach to Nicoline.

Poziomka chilijskaPoziomka chilijska

Fragaria chiloensis

Poziomka chilijska (Fragaria chiloensis) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny różowatych. To jeden z dwóch gatunków poziomek, które po skrzyżowaniu tworzą truskawkę.

Poziomka pospolitaPoziomka pospolita PL

Fragaria vesca

Poziomka pospolita (Fragaria vesca) to wieloletnia roślina zielna, także roślina uprawna w ogrodach w wielu odmianach. Owoc mięsisty, czerwony, pozorny, wydający zapach, z licznymi niełupkami. Owoc jest jadalny.

Poziomka twardawaPoziomka twardawa PL

Fragaria viridis

Poziomka twardawa (Fragaria viridis) to gatunek rośliny z rodziny różowatych o leczniczych właściwościach. W Polsce roślina rzadko spotykana.

Poziomkówka indyjskaPoziomkówka indyjska PL - ogród

Duchesnea indica

Poziomkówka indyjska (Duchesnea indica) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny różowatych, podobny do poziomki, z długimi rozłogami. Owoc czerwony. Jest niesmaczny i suchy.

Przywrotnik cienkołodygowyPrzywrotnik cienkołodygowy PL - obcy

Alchemilla filicaulis

Przywrotnik cienkołodygowy (Alchemilla filicaulis) to roślina z rodziny różowatych. Występuje na łąkach, murawach. Liście są niebieskozielone, nerkowate, odziomkowe, klapy brzegiem ząbkowane

Przywrotnik miękkiPrzywrotnik miękki PL - ogród

Alchemilla mollis

Przywrotnik miękki (Alchemilla mollis) to bylina górska z rodziny różowatych. To cenna roślina okrywowa. Gatunek występuje naturalne we wschodniej części Karpat oraz na Kaukazie i w Turcji.

Przywrotnik pasterskiPrzywrotnik pasterski PL

Alchemilla monticola

Przywrotnik pasterski (Alchemilla monticola) to gatunek leczniczej rośliny z rodziny różowatych. To bardzo cenna roślina pastewna, podnosząca wartość mleka.

Przywrotnik prawie nagiPrzywrotnik prawie nagi PL

Alchemilla glabra

Przywrotnik prawie nagi (Alchemilla glabra) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny różowatych. Kwiaty zebrane w szeroki kwiatostan, żółtozielone.

Róża alpejskaRóża alpejska PL

Rosa pendulina

Róża alpejska (Rosa pendulina) to krzew z rodziny różowatych. Roślina bezbronna. Kolce występują tylko w dolnej części krzewu i na gałązkach płonnych. To nasza jedyna róża typowo górska.

Róża dzikaRóża dzika PL

Rosa canina

Róża dzika (Rosa canina) to gatunek krzewu o charakterystycznych pędach wygiętych w łuk i silnych, zagiętych, haczykowatych kolcach. Owoc róży dzikiej zawiera dużo witaminy C, karotenoidy, flawonoidy, garbniki, kwasy organiczne, ksantofile, cukry.

Róża francuskaRóża francuska PL - ogród §§

Rosa gallica

Róża francuska (Rosa gallica) to krzew z rodziny różowatych o cienkich i prostych pędach. Rośnie w zaroślach, na miedzach, spotykany w uprawach.

Róża pomarszczonaRóża pomarszczona PL - obcy

Rosa rugosa

Róża pomarszczona (Rosa rugosa) to gatunek krzewu z rodziny różowatych o gęsto owłosionych młodych pędach i wyprostowanym pokroju. Na pędach występują szydlaste kolce. To także roślina lecznicza i ogrodowa.

Róża wielokwiatowaRóża wielokwiatowa PL - ogród

Rosa multiflora

Róża wielokwiatowa (Rosa multiflora) to gatunek rośliny, krzewu z rodziny różowatych. Kwiaty są zwykle białe, małe, zebrane w wielokwiatowy kwiatostan.

Róża żółtaRóża żółta PL - obcy

Rosa foetida

Róża żółta (Rosa foetida) to krzew z rodziny różowatych. To rzadko spotykany gatunek w uprawach w naszym kraju, dziczejący.

Rzepik pospolityRzepik pospolity PL

Agrimonia eupatoria

Rzepik pospolity (Agrimonia eupatoria) to lecznicza roślina wieloletnia z rodziny różowatych, bardzo podobny do rzepiku szczeciniastego i wonnego i trudna do oznaczenia. To roślina naszych łąk, pastwisk, lasów i przydroży.

Rzepik szczeciniastyRzepik szczeciniasty PL §§

Agrimonia pilosa

Rzepik szczeciniasty (Agrimonia pilosa) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny różowatych, podobny do rzepiku pospolitego.

Rzepik wonnyRzepik wonny PL

Agrimonia procera

Rzepik wonny (Agrimonia procera) to gatunek rośliny z rodziny różowatych o leczniczych właściwościach. Kwiaty są żółte, zebrane w grona przypominające kłos.

Śliwa domowa, węgierkaŚliwa domowa, węgierka PL

Prunus domestica

Śliwa domowa, węgierka (Prunus domestica) to gatunek drzewa owocowego z rodziny różowatych. To mieszaniec tarniny i ałyczy. Znanych jest około 2000 odmian.

Śliwa tarninaŚliwa tarnina PL

Prunus spinosa

Śliwa tarnina (Prunus spinosa) to ciernisty krzew z rodziny różowatych o leczniczych właściwościach z charakterystycznymi, niebieskoczarnymi owocami. orasta zarośla i skraje lasów, miedze i przydroża.

Śliwa wiśniowa, ałycza, mirabelkaŚliwa wiśniowa, ałycza, mirabelka PL - obcy

Prunus cerasifera

Śliwa wiśniowa, ałycza (Prunus cerasifera) to niewielkie drzewo owocowe z rodziny różowatych. Od tysięcy lat jest uprawiane w Europie dla owoców - mirabelek. U nas spotykana w uprawach, a także w naturze jako gatunek obcy.

Świdośliwa jajowataŚwidośliwa jajowata PL - ogród

Amelanchier ovalis

Świdośliwa jajowata (Amelanchier ovalis) to gatunek krzewu z rodziny różowatych. Roślina ta pochodzi z południowej części Europy, północnej Afryki i zachodniej Azji.

Świdośliwa kanadyjskaŚwidośliwa kanadyjska PL - ogród

Amelanchier canadensis

Świdośliwa kanadyjska (Amelanchier canadensis) to krzew z rodziny różowatych. Roślina ta w naturze występuje w Ameryce Północnej.

Świdośliwa kłosowaŚwidośliwa kłosowa PL - ogród

Amelanchier spicata

Świdośliwa kłosowa (Amelanchier spicata) to gatunek krzewu z rodziny różowatych. Kwiaty są białe zebrane w kłosopodobne grono.

Świdośliwa LamarckaŚwidośliwa Lamarcka PL - ogród

Amelanchier lamarckii

Świdośliwa Lamarcka (Amelanchier lamarckii) to wysoki krzew albo niskie drzewo z rodziny różowatych, krzew ozdobny i owocowy, przejściowo dziczejący. Ma wąski pokrój. Kiedyś suszone owoce świdośliwy używano jako zamiennik rodzynek.

Tawlina jarzębolistnaTawlina jarzębolistna PL - ogród

Sorbaria sorbifolia

Tawlina jarzębolistna (Sorbaria sorbifolia) to krzew z rodziny różowatych, uprawiany jako roślina ozdobna, także miododajna. To gatunek ekspansywny. Bardzo efektywnie wychwytuje szkodliwe pyły z powietrza.

Tawulec pogiętyTawulec pogięty PL - ogród

Stephanandra incisa

Tawulec pogięty (Stephanandra incisa) to krzew z rodziny różowatych. W uprawach ogrodowych w Polsce spotykana jest odmiana Crispa. Ojczyzną tawulca pogiętego jest Azja Wschodnia.

Tawuła brzozolistnaTawuła brzozolistna PL - ogród

Spiraea betulifolia

Tawuła brzozolistna (Spiraea betulifolia) to gatunek niewysokiego krzewu z rodziny różowatych, w Polsce sadzona jako roślina ozdobna, okrywowa, dobrze znosząca przycinanie. Krzew ten pochodzi z północno-wschodnich rejonów Azji i Japonii.

Tawuła DouglasaTawuła Douglasa PL - ogród

Spiraea douglasii

Tawuła Douglasa (Spiraea douglasii) to gatunek krzewu z rodziny różowatych. W Polsce krzew spotykany w uprawach ogrodowych. Gatunek pochodzi z Ameryki Północnej.

Tawuła japońskaTawuła japońska PL - obcy

Spiraea japonica

Tawuła japońska (Spiraea japonica) to krzew z rodziny różowatych, najczęściej uprawiany gatunek tawuły w Polsce. Roślina nadaje się na niskie, nieformowane żywopłoty. est odporna na suszę.

Tawuła nippońskaTawuła nippońska

Spiraea nipponica

Tawuła nippońska (Spiraea nipponica) to gatunek krzewu z rodziny różowatych, spotykany w ogrodach jako roślina ozdobna. Jedna ze znanych odmian to White Carpet.

Tawuła ostrolistna, tawuła wczesnaTawuła ostrolistna, tawuła wczesna PL - ogród

Spiraea ×arguta

Tawuła ostrolistna, tawuła wczesna (Spiraea ×arguta) to roślina z rodziny różowatych, często sadzony krzew ozdobny.

TruskawkaTruskawka PL - ogród

Fragaria ×ananassa

Truskawka (Fragaria ×ananassa) to bylina z rodziny różowatych, powstała z krzyżówek poziomki wirginijskiej i chilijskiej. To roślina uprawiana powszechnie dla smacznych owoców. Roślina ta przypomina bardzo poziomkę.

Wiązówka błotnaWiązówka błotna PL

Filipendula ulmaria

Wiązówka błotna (Filipendula ulmaria) to lecznicza roślina wieloletnia z rodziny różowatych, związana z wodnym lub podmokłym środowiskiem. Roślina ta była wykorzystywana do uzyskiwania kwasu salicylowego - środka podobnego do aspiryny.

Wiązówka bulwkowa, wiązówka bulwkowataWiązówka bulwkowa, wiązówka bulwkowata PL

Filipendula vulgaris

Wiązówka bulwkowa, wiązówka bulwkowata (Filipendula vulgaris) to gatunek byliny z rodziny różowatych. To także roślina ozdobna i roślina o leczniczych właściwościach. W Polsce występuje pospolicie na niżu.

Wiśnia japońska, wiśnia piłkowanaWiśnia japońska, wiśnia piłkowana PL - ogród

Prunus serrulata

Wiśnia piłkowana (Prunus serrulata) to niewielkie drzewo liściaste o gęstej koronie z rodziny różowatych. To najbardziej typowa wiśnia japońska. Znanych jest wiele odmian ozdobnych tego drzewa, sadzonych w parkach i ogrodach, na klombach.

Wiśnia wczesnaWiśnia wczesna

Prunus incisa

Wiśnia wczesna (Prunus incisa) to krzew lub drzewo z rodziny różowatych. Tutaj omawiana jest odmiana japońska Kojou-no-mai, ozdobny, karłowy krzew lub małe drzewko, pięknie kwitnące.

Wiśnia wonna, antypkaWiśnia wonna, antypka PL

Prunus mahaleb

Wiśnia wonna, antypka (Prunus mahaleb) to gatunek drzewa lub krzewu z rodziny rózowatych, często stosowanego jako podkładka pod wiśnie i czereśnie.

Złotlin japońskiZłotlin japoński PL - ogród

Kerria japonica

Złotlin japoński (Kerria japonica) to krzew z rodziny różowatych, pochodzący z Chin. Kwiaty są żółte, wyjątkowo piękne, złożone z pięciu płatków, przypominające papierowe pompony.

• Przywrotnik ostroklapowy (Alchemilla acutiloba)
  • Przywrotnik przymglony (Alchemilla baltica)
  • Przywrotnik płaskoklapowy (Alchemilla crinita)
  • Przywrotnik falistolistny (Alchemilla cymatophylla)
  • Przywrotnik nagołodygowy (Alchemilla glabricaulis)
  • Przywrotnik kosmaty (Alchemilla glaucescens)
  • Przywrotnik pęczkowy (Alchemilla glomerulans)
  • Przywrotnik połyskujący (Alchemilla gracilis)
  • Przywrotnik siedmiokątny (Alchemilla heptagona)
  • Przywrotnik kosmatołodygowy (Alchemilla hirsuticaulis)
  • Przywrotnik przytępiony (Alchemilla obtusa)
  • Przywrotnik płaskolistny (Alchemilla plicata)
  • Przywrotnik jasny (Alchemilla propinqua)
  • Przywrotnik sarmacki (Alchemilla sarmatica)
  • Przywrotnik półksiężycowaty (Alchemilla semilunaris)
  • Przywrotnik karbowany (Alchemilla subcrenata)
  • Przywrotnik kulistawy (Alchemilla subglobosa)
  • Przywrotnik Walasa (Alchemilla walasii)
  • Przywrotnik żółtawozielony (Alchemilla xanthochlora)
  • Świdośliwa olcholistna (Amelanchier alnifolia)
  • Świdośliwa gładka (Amelanchier laevis)
  • Skrytek polny (Aphanes arvensis)
  • Skrytek drobnoowockowy (Aphanes microcarpa)
  • Aronia śliwolistna (Aronia × prunifolia)
  • Irga Wilsona (Cotoneaster ascedens)
  • Irga purpurowa (Cotoneaster atropurpureus)
  • Irga pomarszczona (Cotoneaster bullatus)
  • Irga zagęszczona (Cotoneaster congestus)
  • Irga Dielsa (Cotoneaster dielsianus)
  • Irga rozkrzewiona (Cotoneaster divaricatus)
  • Irga miseczkowata (Cotoneaster hjelmqvistii)
  • Irga środkowochińska (Cotoneaster hsingshangensis)
  • Irga hupejska (Cotoneaster hupehensis)
  • Irga zwyczajna, irga pospolita (Cotoneaster intergerrimus)
  • Irga żywozielona (Cotoneaster laetevirens)
  • Irga drobnolistna (Cotoneaster microphyllus)
  • Irga wczesna (Cotoneaster nanshan)
  • Irga kutnerowata, irga owłosiona (Cotoneaster nebrodensis)
  • Irga czarna (Cotoneaster niger)
  • Irga ciemna (Cotoneaster obscurus)
  • Irga pekińska (Cotoneaster pekinensis)
  • Irga Przewalskiego (Cotoneaster przewalskii)
  • Irga sikiangijska (Cotoneaster sikiangensis)
  • Irga Veitcha (Cotoneaster veitchii)
  • Głóg zielony (Crataegus chlorosarca)
  • Głóg złotoowocowy (Crataegus chrysocarpa)
  • Głóg ostrogowy (Crataegus crus-galli)
  • Głóg wachlarzowaty (Crataegus flabellata)
  • Głóg zakłopotany, głóg szkarłatny (Crataegus intricata)
  • Głóg szypułkowy, głóg szkarłatny (Crataegus pedicellata)
  • Głóg cętkowany (Crataegus punctata)
  • Głóg Watta (Crataegus wattiana)
  • Poziomka wysoka (Fragaria moschata)
  • Tawułowiec kalinolistny (Physocarpus opulifolius)
  • Pięciornik rozścielony (Potentilla anglica)
  • Pięciornik piaskowy (Potentilla arenaria)
  • Pięciornik srebrny (Potentilla argentea)
  • Pięciornik dwudzielny (Potentilla bufurca)
  • Pięciornik pagórkowy (Potentilla collina)
  • Pięciornik pensylwański (Potentilla conderta)
  • Pięciornik siedmiolistkowy (Potentilla heptaphylla)
  • Pięciornik siwy (Potentilla inclinata)
  • Pięciornik pośredni (Potentilla intermedia)
  • Pięciornik białogrodzki (Potentilla leucopolitana)
  • Pięciornik zaniedbany, pięciornik wygładzony (Potentilla neglecta)
  • Pięciornik norweski (Potentilla norvegica)
  • Pięciornik omszony (Potentilla pusilla)
  • Pięciornik śląski (Potentilla silesiaca)
  • Pięciornik brudny (Potentilla sordida)
  • Pięciornik płonny (Potentilla sterilis)
  • Pięciornik niski (Potentilla supina)
  • Pięciornik rozpierzchłokwiatowy (Potentilla thyrsiflora)
  • Pięciornik wiosenny (Potentilla verna)
  • Pięciornik Wiemanna (Potentilla wiemanniana)
  • Wiśnia karłowata, wisienka stepowa (Prunus fruticosa)
  • Śliwa lubaszka (Prunus insititia)
  • Migdałek karłowaty (Prunus tenella)
  • Czeremcha wirginijska (Prunus virginiana)
  • Róża igiełkowata (Rosa acicularis)
  • Róża rona, róża rolowa, róża polna (Rosa agrestis)
  • Róża polna (Rosa arvensis)
  • Róża labradorska (Rosa blanda)
  • Róża skórzasta (Rosa caesia)
  • Róża karolińska (Rosa carolina)
  • Róża dahurska (Rosa davurica)
  • Róża sina (Rosa dumalis)
  • Róża eliptyczna (Rosa elliptica)
  • Róża czerwonawa (Rosa glauca)
  • Róża rosyjska (Rosa gorinkensis)
  • Róża Jundziłła (Rosa jundzillii)
  • Róża girlandowa (Rosa majalis)
  • Róża drobnokwiatowa (Rosa micrantha)
  • Róża gęstokolczasta (Rosa pimpinellifolia)
  • Róża rdzawa (Rosa rubiginosa)
  • Róża zapoznana (Rosa sheradii)
  • Róża kutnerowata (Rosa tomentosa)
  • Róża jabłkowa (Rosa villosa)
  • Róża wirginijska (Rosa virginiana)
  • Jeżyna Aschersona (Rubus aschersonii)
  • Jeżyna gajowa, jeżyna zaroślowa (Rubus balfourianus)
  • Jeżyna orzęsiona (Rubus camptostachys)
  • Jeżyna główkowata (Rubus capitulatus)
  • Jeżyna drobnokolczasta (Rubus curvaciculatus)
  • Jeżyna notecka (Rubus czarnunensis)
  • Jeżyna dolnośląska (Rubus dollnensis)
  • Jeżyna podgórska (Rubus fabrimontanus)
  • Jeżyna szarozielona (Rubus fasciculatus)
  • Jeżyna frankońska (Rubus franconicus)
  • Jeżyna gocka (Rubus gothicus)
  • Jeżyna Kuleszy (Rubus kuleszae)
  • Jeżyna skąpokwiatowa (Rubus lamprocaulos)
  • Jeżyna Lidforsa (Rubus lidforsii)
  • Jeżyna miękka (Rubus mollis)
  • Malina pachnąca (Rubus odoratus)
  • Jeżyna prostokwiatostanowa, jeżyna pomorska (Rubus orthostachys)
  • Jeżyna mosińska (Rubus seebergensis)
  • Jeżyna Spribillego (Rubus spribillei)
  • Jeżyna Wahlberga (Rubus wahlbergii)
  • Krwiściąg mniejszy (Sanguisorba minor)
  • Jarząb austriacki (Sorbus austriaca)
  • Jarząb grecki (Sorbus graeca)
  • Jarząb pośredni (Sorbus hybrida)
  • Jarząb szerokolistny (Sorbus latifolia)
  • Jarząb Meinicha (Sorbus meinichii)
  • Jarząb Mougeota (Sorbus mougeotii)
  • Tawuła van Houtta (Spiraea ×vanhouttei)
  • Tawuła biała (Spiraea alba)
  • Tawuła ożankolistna, tawuła wiązolistna (Spiraea chamaedrifolia)
  • Tawuła dziurawcolistna (Spiraea hypericifolia)
  • Tawuła średnia (Spiraea media)
  • Tawuła Menziesa (Spiraea menziesii)
  • Tawuła bawolina (Spiraea salcifolia)
  • Tawuła kutnerowata (Spiraea tomentosa)
  • Pragnia kuklikowata (Waldsteinia geoides)

Aronia czarna, aronia czarnoowocowa

Kwitnie aronia czarna.

zbiór owoców aronii czarnej.

Brzoskwinia właściwa, brzoskwinia zwyczajna

Kwitnie brzoskwinia właściwa.

Czeremcha amerykańska

Kwitnie czeremcha zwyczajna.

Czeremcha zwyczajna

Kwitnie czeremcha zwyczajna.

Dojrzewają owoce czeremchy zwyczajnej.

Czereśnia, wiśnia ptasia, trześnia, wiśnia dzika

Kwitnie czereśnia.

Okres zbioru czereśni.

Głóg czarny

Kwitnie głóg czarny.

Głóg Douglasa

Kwitnie głóg Douglasa.

Głóg dwuszyjkowy

Kwitnie głóg dwuszyjkowy.

Głóg jednoszyjkowy

Kwitnie głóg jednoszyjkowy.

Dojrzewanie owoców głogu jednoszyjkowego.

Głóg miękki

Kwitnie głóg miękki.

Głóg odgiętodziałkowy

Kwitnie głóg odgiętodziałkowy.

Głóg owłosiony

Kwitnie głóg owłosiony.

Grusza domowa, grusza pospolita, grusza polna

Kwitnie grusza domowa.

Termin zbioru gruszek. Odmiany wczesne od końca sierpnia do października, odmiany jesienne od września do listopada, późne - od października do lutego.

Irga błyszcząca

Jabłoń domowa

Kwitnie jabłoń domowa.

Jabłoń dzika, płonka

Kwitnie dzika jabłoń.

Dojrzewają owoce jabłoni dzikiej.

Jarząb brekinia, brzęk

Kwitnie malina kamionka.

Malina moroszka

Kwitnie malina moroszka.

Malina właściwa

Kwitnie malina właściwa (dzika odmiana).

Zbiór maliny właściwej w zależności od odmiany zakres może być mniejszy.

Pora na sadzenie maliny właściwej

Migdałek trójklapowy

Pięciornik wyprostowany

Kwitnie pięciornik wyprostowany.

Pigwa pospolita

Kwitnie pigwa pospolita.

Czas sadzenia drzewek pigwy.

Okres zbioru owoców pigwy.

Pigwowiec japoński

Kwitnie przywrotnik miękki.

Przywrotnik pasterski

Kwitnie przywrotnik pasterski.

Przywrotnik prawie nagi

Kwitnie przywrotnik prawie nagi.

Róża alpejska