Rudawkowate

Rudawkowate (Pteropodidae), do których należą psy latające, lisy latające, to rodzina ssaków, która liczy dziś 160 gatunków. Są to nietoperze owocożerne Starego Świata - Megachiroptera. W Polsce nie żyją przedstawiciele nietoperzy z tej rodziny.

Są to średnie i duże nietoperze. Należy do nich największy z nich - kalong. Zwykle drugi palec w dłoni wyposażony w pazur. Brak narośli skórnych w okolicach nozdrzy. Brzeg ucha jest zamknięty. Ogona nie ma lub jest bardzo krótki. Ubarwienie zwykle brązowe, czarne lub szare. Oczy są zwykle duże.

Ukryj obce gatunki
Ukryj polskie gatunki

Status IUCN

Kalong, pies latającyKalong, pies latający

Pteropus vampyrus

Kalong, pies latający (Pteropus vampyrus) to gatunek dużego nietoperza z rodziny rudawkowatych. Jest największym nietoperzem świata. Z wierzchu jest brązowo-czarny, spód jest ciemnorudy, głowa i szyja są rdzawe.

Rudawka wielka, lis latającyRudawka wielka, lis latający

Pteropus giganteus

Rudawka wielka nazywana także lisem latającym, to gatunek nietoperza z rodziny rudawkowatych, żyjący w Indiach i na Cejlonie.

• Epomops franqueti

Występują w tropikalnych obszarach Starego Świata.

Najczęściej nie posługują się echolokacją tylko za pomocą wzroku i węchu. Schronienia szukają w jaskiniach lub innych kryjówkach. Nie zapadają w sen zimowy. Zapylają kwiaty. Śpią w jaskiniach lub na drzewach.

Samice rodzą zwykle 1 młode, czasem 2. Młode są dość bezradne, karmione są mlekiem matki.

Żywią się owocami, nektarem, kwiatami, pyłkiem, czasem owadami.