Rybołów (Pandion haliaetus)
Zdjęcie okazu z ZOO we Wrocławiu © Krzysztof Trawiński - medianauka.pl

Rybołów

Rybołów (Pandion haliaetus) jest to jedyny gatunek z rodziny rybołowów, chroniony w Polsce. Samica jest trochę większa od samca. Jest trochę większy od myszołowa. Ubarwienie jest jednak takie samo. Wierzch ciała jest w kolorze brązowym, głowa i spód ciała - biały. Ma brunatną obrożę na piersi. Dziób jest czarny, ostry, haczykowaty. Nogi są szaroniebieskie. Skrajny palec zwrotny, szpony równe, silnie zakrzywione. Skrzydła wąskie.

Europa, środkowa i południowa Azja, Australia, Ameryka Północna, Afryka. Rzadki w Polsce. Zamieszkuje lasy, w których występują zbiorniki wodne, obfitujące w ryby.

Rybołów łowi ryby z lotu nurkowego. Widząc ofiarę rybołów rzuca się do wody z powietrza ze zwiniętymi skrzydłami nurkuje za nią. Mimo mokrych piór i dodatkowego ciężaru zdobyczy musi się poderwać do lotu. Nurkujący rybołów osiąga prędkość 30-60 km/h. Potrafi przy tym na krótko zatrzymać się nad wodą.

Jest ptakiem wędrownym. Do Polski przylatuje w marcu i kwietniu. Odlatuje od września do października. Zimuje w południowej Afryce i Azji.

Potrafi lecieć lotem nurkowym z prędkością 30-60 km/h i zatrzymać się w miejscu tuż nad wodą.

Rybołów poluje wyłącznie ryby.

Gniazda dużych rozmiarów z gałęzi buduje na szczycie drzew, zwykle na sośnie. Gniazdo nie jest niczym osłonięte od góry. Rybołów wyprowadza jeden lęg w roku od końca kwietnia do maja. Samica składa do 3 jaj. Jaja wysiadywane są przez samca i samicę przez około 5 tygodni. Młode opuszczają gniazdo po 9 tygodniach. Gniazda są użytkowane przez wiele lat.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Rybołów w Polsce znajduje się pod ochroną ścisłą.

To jedyny europejski ptak, który poluje na ryby wprost z nurkowego lotu.

Filmy

Poniższy film "Rybołowy online" jest przekazem na żywo z gniazdowania rybołowów. Ptasie stanowisko znajduje się na terenie Nadleśnictwa Lipka w północno-zachodniej Polsce. Transmisja dzięki współpracy Lasów Państwowych i Polskich Sieci Elektroenergetycznych. Kamera transmituje obraz na żywo. Jak widać gniazdo rybołowa jest pokaźnych rozmiarów.