PL

Siwerniak

Siwerniak (Anthus spinoletta) to bardzo rzadki u nas ptak z rodziny pliszkowatych. Podobny jest do świergotka łąkowego. W szacie godowej ptak ten ma szarą głowę, jasną brew nad okiem, brunatny grzbiet z oliwkowym odcieniem, lekko różową pierś. Poza tym okresem upierzenie jest szarobrązowe z jasnym spodem. Na piersi i po bokach ciała pojawiają się ciemne plamki. Na skrzydłach znajdują się jasne paski. Ma ciemne nogi.

Siwerniak (Anthus spinoletta)
© marcobarone - Fotolia.com

Ptak ten występuje w Europie, Azji i na północnym obszarze Afryki. W Polsce tylko w rejonach wysokich gór. Jest bardzo nieliczny.

To ptak wędrowny. Poza okresem rozrodu tworzy stadka.

Poluje na owady i inne bezkręgowce oraz zjada nasiona roślin.

Wyprowadza 1-2 lęgi w roku. Gniazduje na ziemi, często na stoku, pod osłoną roślinności. Samica składa 4-6 (7) jaj od maja do lipca i wysiaduje je sama przez 14-16 dni. Po około 14 dniach młode uzyskują lotność.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce siwerniak podlega ochronie ścisłej.