PL

Świergotek drzewny

Świergotek drzewny (Anthus trivialis) to ptak z rodziny pliszkowatych, podobny do świergotka łąkowego. To nasz najbardziej liczny świergotek. Od świergotka łąkowego różni go wyraźniejsza brew, mniej widoczne kreskowanie na grzbiecie, pierś w odcieniu koloru żółtego i jaśniejszy brzuch, ciemne kreskowanie na bokach (u świergotka łąkowego są to plamki). Różowawe są dziób i nogi.

Świergotek drzewny(Anthus trivialis)
© fotoparus - Fotolia.com

Gatunek występuje w Europie i Azji. Populacje europejskie na zimowiska lecą do Afryki. Występuje na terenie całego naszego kraju. To jedyny nasz świergotek, który żyje w lasach.

W okresie migracji tworzy stada. Poza tym jest samotnikiem. Lubi siadać na drzewach, czego nie robią inne świergotki.

Osiąga 15-16 cm długości ciała, 25-27 cm rozpiętości skrzydeł i ciężar 18-29 g.

Poluje na owady i zjada nasiona.

Jest monogamiczny. Wyprowadza 1-2 lęgi w roku. Gniazduje na ziemi pośród gęstej roślinności. Samica jaja składa od maja do połowy czerwca. Inkubacja zaczyna się od momentu zniesienia ostatniego jaja (zwykle 3-6) i trwa dwa tygodnie. Po dwóch tygodniach młode są już zdolne do lotu.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Gatunek ten podlega w Polsce ścisłej ochronie.