PL

Świergotek łąkowy

Świergotek łąkowy (Anthus pratensis) to gatunek ptaka z rodziny pliszkowatych wielkości wróbla. Ubarwienie niepozorne, maskujące, brunatno-szare, z kreskowaniem. Spód jest biały. Upierzenie samicy i samca oraz młodych ptaków podobne. Nad okiem biegnie biała brew.

Świergotek łąkowy (Anthus pratensis)

Zamieszkuje podmokłe tereny otwarte Europy i Azji. Jest obecny także na Islandii. Zimuje w Afryce i Azji Mniejszej oraz południowej części Europy. W Polsce to średnio liczny ptak lęgowy, bardziej pospolity na nizinach.

To ptak wędrowny. Do Polski przylatuje od marca do kwietnia, odlatuje od września do listopada.

Świergotek łąkowy Dorasta do 16 cm długości ciała. Skrzydło o długości do 8,5 cm. Osiąga 17 g ciężaru ciała.

Poluje na owady, których szuka na ziemi.

Gniazduje na ziemi w kępie trawy, gniazdo buduje z suchych liści traw i włosia. Wyprowadza 1-2 lęgi w ciągu roku. Okres lęgowy przypada na połowę kwietnia i trwa do początku lipca. Samica znosi 4-5 jaj. Inkubacja trwa dwa tygodnie. Wysiadywanie odbywa się wyłącznie przez samicę. Młode są gotowe do opuszczenia gniazda po 12-14 dniach od wyklucia.

NT

Gatunek ten bliski zagrożenia wymarciem. Ma status NT w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Jest u nas gatunkiem chronionym.