PL

Sterlet, czeczuga

Sterlet, czeczuga (Acipenser ruthenus) to ryba z rodziny jesiotrowatych, co wyjątkowe u jesiotrów, jest słodkowodna. Ma wydłużone ciało z długim pyskiem. Otwór gębowy w położeniu dolnym. Po bokach ciała występują kostne tarczki, ułożone w rzędach. Grzbiet jest brązowawy, spód jasny, boki szaro-oliwkowe.

Sterlet, czeczuga (Acipenser ruthenus)
© BSANI - Fotolia.com

Ryba ta występuje naturalnie w zlewisku Morza Czarnego i Kaspijskiego (tylko tutaj wchodzi do słonawych wód). Gatunek ten na skutek ucieczek z hodowli pojawił się także w zlewisku Bałtyku, Morza Ochockiego i Karskiego.

Prowadzi przydenny tryb życia. Jest samotnikiem, czasem pływa w małych grupach. Ryba ta żyje zwykle do 9 lat, chociaż zanotowano 22-letni okres życia.

Zwykle nie przekracza 65 cm długości ciała i 1,5 kg wagi. Złowiono jednak okaz, który ważył 16 kilogramów.

Poluje na larwy owadów i mięczaki. Zjada także ikrę ryb.

Osobniki młode stają się dojrzałe płciowo po osiągnięciu 35 cm długości ciała. Na tarło czeczuga wędruje co 2-3 lata w górę rzek. Tarło odbywa się od połowy maja do końca czerwca w miejscu o żwirowatym podłożu i szybkim nurcie. Samica może złożyć do 27,5 tysiąca ziaren ikry.

VU

Gatunek ten jest narażony na wymarcie. Ma status VU w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce ryba ta nie jest objęta ochroną. Gatunkiem tym nie wolno zarybiać otwartych akwenów.

To najmniejszy jesiotr występujący w Europie. Ma wyjątkowo smaczne mięso.