Strzępiele

Strzępiele, strzępielowate (Serranidae) to duża rodzina ryb kostnoszkieletowych z rzędu okoniokształtnych. Jest to też bardzo zróżnicowana rodzina ryb. Nie ma jednoznacznych i wyróżniających cech związanych z tą rodziną ryb. Do strzępielowatych zaliczamy 400 gatunków zgromadzonych w 67 rodzajach. W Polsce strzępiele nie występują.

Wyróżniamy pośród strzępieli pięć podrodzin: Niphoninae (1 gatunek), Epinephelinae (tu są zgromadzone największe gatunki), Grammistinae (należą do tej podrodziny ryby mydlane), Serraninae (to małe ryby) oraz Anthinae (niegdyś uważana za osobną rodzinę, należą tu jedne z najbardziej kolorowych ryb świata).

Większość gatunków ma masywne ciało, spłaszczone bocznie. Na wieczku skrzela znajdują się 2-3 kolce. Kość przedwieczkowa ma kolczastą lub karbowaną krawędź. Otwór gębowy jest na ogół duży, zwykle wyposażony w zęby. Charakterystyczne dla większości gatunków są zęby przypominające kły w dolnej szczęce. Ciało pokrywają niewielkie łuski. Większość gatunków ma jedną płetwę grzbietową. Ryby te mają barwę pstrą, niektóre gatunki mają zdolność do zmiany barwy.

Najwięcej gatunków żyje na rafie koralowej w tropikach.

Wielkie gatunki żyją nawet 50 lat.

Mierzą od 3,5 cm do 2,5 m długości ciała.

Prawie wszystkie młode strzępiele to samice. Dopiero z wiekiem niektóre stają się samcami. Tarło odbywa się w parach lub w stadach.

To ryby mięsożerne i polują na inne ryby oraz skorupiaki. Małe gatunki żywią się planktonem. Strzępiel poluje z zasadzki.

Większe gatunki w tropikach mają duże znaczenie w rybołówstwie. Ryby te stanowią łatwy cel dla harpunników. To jedne z pierwszych ryb, których liczebność spadła na skutek zbyt intensywnych połowów.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Czy ryby śpią?
Ryby nie zamykają oczu. Czy zatem zapadają w sen? Jak ryby śpią? Kiedy i skąd wiadomo, że zapadły w sen?
Elektryczne ryby
Wiele ryb potrafi wytwarzać prąd elektryczny. Czy prąd taki może być niebezpieczny dla człowieka? Czy można w jakiś sposób wykorzystać tę energię elektryczną?