PL

Sumik karłowaty, amerykański sumik karłowaty

Sumik karłowaty, amerykański sumik karłowaty (Ictalurus nebulosus) to gatunek ryby z rodziny sumikowatych. Ryba ta ma wydłużone ciało, nagie, z dużą, spłaszczoną grzbietowo-brzusznie głową z dużym pyskiem, z okolic którego wychodzą 4 pary wąsów. Sumiki są koloru żółtawego lub brunatnego, czasem czarne lub plamiste.

Sumik karłowaty, amerykański sumik karłowaty (Ameiurus nebulosus )
© Fyle - Fotolia.com

Ryba ta naturalnie występuje w Ameryce Północnej. Do Europy została sprowadzona w 1885 roku. Z hodowli przedostała się do otwartych wód (także w Polsce). Sumik żyje w zbiornikach wody stojącej i w rzekach.

Dorasta do 55 cm długości ciała, w Europie do 30 cm i 500 g ciężaru.

Poluje na faunę denną. Ponadto żywi się roślinnością wodną i ikrą innych ryb.

Tarło odbywa w czerwcu. Samica buduje gniazdo. Do gniazda usytuowanego pośród wodorostów i kamieni składa do 3,5 tysiąca ziaren ikry. Jaj, a także larw, pilnuje samiec.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce sumik karłowaty nie jest objęty wymiarem i okresem ochronnym. Gatunkiem tym nie można zarybiać otwartych akwenów. Nie wolno też wypuszczać z powrotem do wody złowionych osobników.

Ma bardzo smaczne mięso. W Polsce stanowi rybi chwast z uwagi na małe rozmiary.