Świecik kongijski

Świecik kongijski (Phenacogrammus interruptus) to gatunek ryby z rodziny alestesowatych (tetr afrykańskich), jeszcze do niedawna zaliczany do rodziny kąsaczowatych. Ciało świecika kongijskiego, pokryte dużymi łuskami, mieni sie różnymi kolorami. Grzbiet jest nieco ciemniejszy. Wszystkie płetwy są dobrze wykształcone. Samiec jest większy od samicy, a ponadto środkowy promień płetwy ogonowej jest dłuższy. Płetwa grzbietowa jest długa i wygięta.

Świecik kongijski (Phenacogrammus interruptus)
© Jose Maria Gonzalez - Fotolia.com

Ryba ta pochodzi z dorzecza rzeki Kongo w Afryce.

Ryba ta żyje w grupach. Jest dość ruchliwa.

Osiąga długość ciała maksymalnie 8-10 cm.

To ryba wszystkożerna, preferuje wodne bezkręgowce.

Tarło odbywa przy temperaturze 23-26 °C w zbiorniku o piaszczysto-kamienistym dnie. Samica jednorazowo składa kilkaset jaj.

akwarium

Hodowla - informacje dla akwarystów

Informacje ogólne o gatunku: To ryba stadna, trzymamy więc minimum 6-8 osobników. Jest to gatunek spokojny i towarzyski, ruchliwy.

Rodzaj akwarium i wyposażenie: wymagany jest duży zbiornik o pojemności co najmniej 200 litrów o ciemnym podłożu. Tył i boki powinny być zarośnięte. Stosujemy dekoracje w postaci korzeni, gałęzi, łupin kokosu. Stosujemy wydajny filtr. Stosujemy także roślinność pływającą. Ważne jest silne światło, w tym przez kilka godzin dziennie światło słoneczne.

Inne warunki chowu: Woda o twardości 7-12 °n, pH 6-7. Stosujemy garbniki (liście dębu lub buku, szyszki olszy). Woda musi być czysta, raz w tygodniu podmieniana do 15% pojemności.

Temperatura: 23-25 °C

Pokarm: Świeciki kongijskie lubią unoszące się na wodzie owady. Rzadko pobierają pokarm z dna.

Rozmnażanie: Rozród w samodzielnie dobranych parach.