logo

Tapiry

Tapiry (Tapiridae) to rodzina ssaków, która liczy dziś 4 gatunki w 1 rodzaju. W Polsce nie żyją żadne gatunki z tej rodziny ssaków.

To duże ssaki o zaokrąglonym grzbiecie, wydłużonej głowie, krótkim ogonie. Mają gładką skórę, która ułatwia poruszanie się w gąszczu. Górna warga wraz z nosem tworzą krótką trąbę. Mają duże uszy i małe oczy. Poza tapirem malajskim, który jest czarno-biały, wszystkie są brązowawe.

Tapir anta, tapir amerykańskiTapir anta, tapir amerykański

Tapirus terrestris

Najbardziej pospolity przedstawiciel rodziny tapirów. Gatunek zagrożony wyginięciem. Cechą charakterystyczną tapirów jest nos zrośnięty z górną wargą, tworząc ruchliwą, krótką trąbę, która ułatwia przyjmowanie pokarmu.

Tapir malajski, tapir czaprakowatyTapir malajski, tapir czaprakowaty

Tapirus indicus

Tapir malajski, zwany także tapirem czaprakowatym o charakterystycznym ubarwieniu ciała. Lubi tarzać się w błocie. Dobrze pływa i nurkuje. Żyje samotnie.

Tapir panamskiTapir panamski

Tapirus bairdii

Tapir panamski (Tapirus bairdii) to ssak z rodziny tapirów. Widoczna jest grzywa jak u anta. Grzbiet zaokrąglony, ogon krótki. Ma gładką skórę, która ułatwia poruszanie się w gąszczu.

• tapir górski (Tapirus pinchaque)

Występują w Ameryce Południowej (3 gatunki) oraz w Azji (1 gatunek - tapir malajski). Preferują tereny zalesione w pobliżu wód.

Lubią wodę i błoto. Świetnie pływają i nurkują. Są samotnikami. Żerują o zmierzchu i w nocy. Z zachowania przypominają świnie.

Najlepiej rozwiniętymi zmysłami są węch i słuch.

Ciąża trwa 390-400 dni. Samica rodzi zwykle , rzadziej 2 młode. Młode tapiry są cętkowane.

Żywią się roślinami, Są to krzewy, zioła, rośliny wodne, owoce, nasiona.