Uchatka kalifornijska, lew morski

Uchatka kalifornijska, lew morski (Zalophus californianus) to ssak z rodziny uchatkowatych o ciemnobrunatnej barwie ciała. Uchatka jest ssakiem morskim. Samica ma brązową sierść, samiec zaś ma sierść ciemnobrunatną z jaśniejszymi plamami na głowie oraz tylnej części ciała i brzuchu.

Uchatka kalifornijska, lew morski (Zalophus californianus)
Zdjęcie okazu z ZOO w Opolu © Krzysztof Trawiński - medianauka.pl

Pacyfik w trzech odizolowanych populacjach: u wybrzeży Ameryki, dookoła wysp Galapagos, u południowych wybrzeży Japonii.

Żyje w stadzie. Świetnie pływa, na lądzie porusza się niemrawo. Zimę spędza w morzu.

Samce uchatki kalifornijskiej mają 2,4 m długości ciała i ważą przy tym do 275 kg. Samica lwa morskiego przy długości 180 cm waży około 90 kg. Samiec ma wysokie i wysklepione czoło.

Lwy morskie polują na głowonogi, ryby. Pokarm jest rozcierany w żołądku za pomocą połykanych przez zwierzę kamieni i piasku.

W okresie rozrodu samce skupiają wokół siebie haremy samic Harem liczy od 5 do 20 samic. Ciąża trwa 1 rok. Pierwszy rok młode spędzają przy matce.

Gatunek często spotykany w cyrkach i ogrodach zoologicznych. Łatwo daje się tresować. W cyrku uchatka mylnie nazywana jest "foką".