PL

Wydrzyk tęposterny

Wydrzyk tęposterny (Stercorarius pomarinus) to ptak z rodziny wydrzyków, podobny do wydrzyka ostrosternego, jest wielkości mewy. Środkowe sterówki są wydłużone w szacie godowej. Istnieje odmiana jasna i ciemna tego gatunku. W pierwszym przypadku ma ciemny wierzch głowy oraz dziób, boki głowy żółtawe, ma białą szyję oraz brzuch, reszta ciemna (patrz zdjęcie poniżej). W drugim przypadku ptaki są prawie całe ciemnobrązowe. Na lotkach pierwszorzędowych znajdują się białe plamy.

Wydrzyk tęposterny (Stercorarius pomarinus)

Ptak ten gniazduje w północnej części Azji oraz Ameryki Północnej. Bardzo rzadko pojawia się w Polsce nad Bałtykiem przy ujściu Wisły podczas przelotów najczęściej od sierpnia do listopada. Poza okresem zimy można go spotkać na otwartych oceanach.

Zimuje na otwartym oceanie. Potrafi złowić rybę. Zdobycze kradnie też innym ptakom. To w zasadzie samotnik, choć może tworzyć niewielkie stada.

W okresie lęgów poluje na lemingi i zjada też jaja oraz pisklęta ptaków. Na otwartym oceanie żywi się rybami. Poluje na ptaki. Nie gardzi też padliną.

Gniazduje w pobliżu morza lub w głębi lądu, zawsze w pobliżu zbiorników wody. Jest monogamiczny. Gniazdo stanowi płytkie zagłębienie w ziemi. Samica od połowy czerwca do połowy lipca składa 2, wyjątkowo 1 lub 3 jaja. Wysiadywanie zaczyna się od złożenia pierwszego jaja i trwa 25-27 dni. Pisklętami zajmuje się samiec i samica. Pokarm zwracają do gniazda. Po 31-37 dniach młode potrafią już latać.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce podlega ścisłej ochronie.