PL

Wydrzyk wielki

Wydrzyk wielki, skua (Stercorarius skua) to przedstawiciel rodziny wydrzyków, obserwowany także w naszym kraju. Obie płcie ubarwione tak samo. Ubawienie brązowawe. na skrzydle występuje jasna plama. Dziób i nogi są czarne. Środkowe sterówki nieznacznie różnią się długością od pozostałych.

Wydrzyk wielki (Stercorarius skua)
© Lars Lachmann - Fotolia.com

Wybrzeża północnego Atlantyku, Oceanu Indyjskiego oraz Antarktyda. Do Polski zalatuje wyjątkowo.

Jest ptakiem wędrownym. Walczy z mewami o pokarm. Agresywnie broni miejsc lęgowych. Lot stabilny, mocny, poziomy, zręczny podczas manewrów.

Osiąga do 66 cm długości ciała, ogon ma długość do 16 cm. Waga ciała wynosi do 1,8 kg, a rozpiętość skrzydeł do 155 cm.

Zjada ryby, pisklęta, jaja, odpadki, padlinę, jagody. Często odbiera pokarm innym morskim ptakom.

Gnieździ się pojedynczo lub w koloniach na wyspach północnoatlantyckich. Samica raz w roku składa 2 jaja w dołku wygrzebanym w ziemi.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Wydrzyk wielki w Polsce podlega ochronie ścisłej.

To największy przedstawiciel rodziny wydrzyków.