Wydrzyk ostrosterny (Stercorarius parasiticus)
© digitaldictator - stock.adobe.com

Wydrzyk ostrosterny

Wydrzyk ostrosterny (Stercorarius parasiticus) to gatunek ptaka z rodziny wydrzyków. Środkowe sterówki są wydłużone i ostro zakończone. Występuje kilka odmian barwnych. Odmiana jasna charakteryzuje się brązowym wierzchem głowy, wierzchem ciała i podogoniem. U nasady dzioba widoczny jaśniejszy obszar. Boki głowy białe, czasem żółtawe. Spód, szyja i pierś są białe. Ciemna odmiana charakteryzuje się ciemnobrązowym wierzchem, czapeczką i jeszcze jaśniejszym obszarem u nasady dzioba oraz lotek pierwszego rzędu.

Gatunek gniazduje w północnych rejonach Europy, Azji i Ameryki Północnej. Zimuje na wodach przybrzeżnych południowych obszarów Afryki, Ameryki Południowej i Australii. W Polsce nie gniazduje. Jest najczęściej spotykanym wydrzykiem w naszym kraju. Na Bałtyku można spotkać głównie odmianę ciemną.

Występuje w Polsce od kwietnia do listopada.

Długość ciała wynosi 41-64 cm, w tym ogon mierzy 12-22 cm. Rozpiętość skrzydeł wynosi 100-115 cm, a ciężar ciała 300-650 g.

Poluje na drobne zwierzęta. Zjada też ptasie jaja i jagody. Często tez kradną pożywienie mewom, alkom i rybitwom.

Okres lęgowy trwa od połowy maja do czerwca. Samica składa zwykle 2 jaja w zagłębieniu w ziemi. wysiaduje je wraz z samcem przez 24-29 dni. Młode kilka dni po wykluciu wychodzą z gniazda, rozdzielają się i pozostają w pobliżu.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce podlega ścisłej ochronie.