Zwinnik Blehera

Zwinnik Blehera (Hemigrammus bleheri) to gatunek niewielkiej ryby słodkowodnej z rodziny kąsaczowatych. Ciało ma srebrzysty kolor, głowa jest jaskrawo czerwona. Na płetwie ogonowej występują biało-czarne pasy. Występuje płetwa tłuszczowa. Samica jest większa od samca. Samiec jest bardziej smukły, na płetwie odbytowej są obecne haczyki, widoczne w postaci jasnej kreseczki. Znana jest także odmiana złota. Gatunek ten bywa mylony ze zwinnikiem czerwonoustym (Hemigrammus rhodostomus)

Zwinnik Blehera(Hemigrammus bleheri)
© Eric Isselée - Fotolia.com

Ryba ta występuje w Ameryce Południowej w Brazylii i Kolumbii. Jest obecna w rzekach.

Gatunek ten prowadzi stadny tryb życia.

Samica dorasta do 6 cm długości ciała. W płetwie odbytowej samców występuje rząd haczyków, zwanych haczykami partnerskimi, które służą do przytrzymywania samicy podczas tarła. Samce pozbawione tych haczyków stają się bezpłodne.

Jest to gatunek wszystkożerny.

Samica składa zwykle 150-200 jaj, rzadko do 500.

Gatunek ten został odkryty stosunkowo niedawno, bo w 1965 roku przez Heiko Blehera.

akwarium

Hodowla - informacje dla akwarystów

Informacje ogólne o gatunku: Trzymamy w akwarium co najmniej 6 sztuk. Jest to spokojna i łagodna ryba.

Rodzaj akwarium i wyposażenie: Dla 6-8 osobników potrzebujemy akwarium o pojemności 80 litrów. Stosujemy ciemne podłoże i wyspowo obsadzamy roślinami. Dekorujemy dno korzeniami, łupinami itp. Wskazaniem jest zastosowanie dębowych liści albo szyszek olszy. Silne oświetlenie tonujemy roślinnością pływającą. Wodę podmieniamy raz na tydzień do 10% objętości.

Inne warunki chowu: Woda o twardości 9-12 °n i odczynie pH 6,5-7. Jest to gatunek wrażliwy na podwyższony poziom azotanów.

Temperatura: 23-26 °C.

Pokarm: Jest wszystkożerna i zjada każdy rodzaj pokarmu.