Bargliki

Bargliki (Acanthisittidae) to rodzina niewielkich ptaków z rzędu wróblowych, do której zaliczamy 2 żyjące dziś gatunki i dwa wymarłe.

Samce mają zielonkawy wierzch ciała, spód kremowy. Samica ma stonowane ubarwienie, z elementami biało-czarnymi. Mają krępą budowę ciała, bardzo krótki ogon.

BarglikBarglik

Acanthisitta chloris

Barglik (Acanthisitta chloris) to niewielki ptak z rodziny barglików. Ma cienki dziób. Ubarwienie z wierzchu oliwkowe, spód żółtawy, gardło białe. Pokrywy skrzydłowe są czarne. Nad okiem biegnie jasna brew.

Łazik skalnyŁazik skalny

Xenicus gilviventris

Łazik skalny (Xenicus gilviventris) to niewielki ptak z rodziny barglików. Ptak ten ma krępą budowę ciała, krótki ogon, skrzydła zaokrąglone, zielonkawe upierzenie z wierzchu i żółtawe od spodu.

• łazik południowy (Traversia lyalli)
  • łazik zaroślowy (Xenicus longipes)

Bargliki występują wyłącznie na Nowej Zelandii. To ptaki leśne.

Poniższa tabela zawiera dane na temat występowania opisanych tu gatunków z tej rodziny na różnych kontynentach. Jeżeli jeden gatunek występuje na kilku kontynentach, to jest ujęty we wszystkich tych miejscach.

KontynentLiczba gatunków
Europa0
Azja0
Afryka0
Ameryka Północna0
Ameryka Południowa0
Australia2
Antarktyda0

Słabo latają.

Długość ciała: 7-10 cm, ciężar: 5-20 g.

Bargliki gniazduję w wydrążeniach w pniach drzew lub ziemi. W zniesieniu 2-5 białych jaj. Okres inkubacji wynosi 19-21 dni.

Polują na stawonogi.

Z uwagi na to, że ptaki te słabo latają i brak drapieżników przed przybyciem na wyspę człowieka, po pojawieniu się drapieżników dwa gatunki szybko wymarły, a pozostałe są narażone na wymarcie.

Barglik to najmniejszy ptak Nowej Zelandii.

Ptaki online na żywo

W Internecie jest wiele stron z możliwością podglądania ptaków na żywo online, za pośrednictwem kamer. Najczęściej podgląda się ptaki w ich gniazdach oraz przy karmnikach.