Bargliki

Bargliki (Acanthisittidae, Xenicidae) to rodzina niewielkich ptaków z rzędu wróblowych, do której zaliczamy 2 żyjące dziś gatunki.

Samce mają zielonkawy wierzch ciała, spód kremowy. Samica ma stonowane ubarwienie, z elementami biało-czarnymi. Mają krępą budowę ciała, bardzo krótki ogon.

BarglikBarglik

Acanthisitta chloris

Barglik (Acanthisitta chloris) to niewielki ptak z rodziny barglików. Ma cienki dziób. Ubarwienie z wierzchu oliwkowe, spód żółtawy, gardło białe. Pokrywy skrzydłowe są czarne. Nad okiem biegnie jasna brew.

Łazik skalnyŁazik skalny

Xenicus gilviventris

Łazik skalny (Xenicus gilviventris) to niewielki ptak z rodziny barglików. Ptak ten ma krępą budowę ciała, krótki ogon, skrzydła zaokrąglone, zielonkawe upierzenie z wierzchu i żółtawe od spodu.

• łazik zaroślowy (Xenicus longipes)
  • łazik południowy (Xenicus lyalli)

Bargliki występują wyłącznie na Nowej Zelandii. To ptaki leśne.

Słabo latają.

Długość ciała: 7-10 cm, ciężar: 5-20 g.

Bargliki gniazduję w wydrążeniach w pniach drzew lub ziemi. W zniesieniu 2-5 białych jaj. Okres inkubacji wynosi 19-21 dni.

Polują na stawonogi.

Z uwagi na to, że ptaki te słabo latają i brak drapieżników przed przybyciem na wyspę człowieka, po pojawieniu się drapieżników dwa gatunki szybko wymarły, a pozostałe są narażone na wymarcie.

Barglik to najmniejszy ptak Nowej Zelandii.