Bogatkowate

Bogatkowate (Buprestidae) to rodzina owadów z rzędu chrząszczy, do której zaliczamy ponad 15 000 gatunków, a w Polsce 86 gatunków. Do rodziny tej zaliczamy najbardziej barwne chrząszcze na świecie.

Bogatkowate mają na ogół ciało wydłużone, spłaszczone grzbieto-brzusznie. Pancerz ma metaliczny połysk. Owady te są brązowe, granatowe lub zielone, nierzadko z plamami. Charakterystyczne są też rowki, bruzdy, kropkowane wgłębienia. Czułki są zwykle nitkowate, rzadziej paciorkowate.

Najwięcej gatunków żyje w tropikach.

Chrząszcze te prowadzą skryty tryb życia. Zimuje zwykle postać larwalna.

Europejskie gatunki mierzą od 3 mm. Największe tropikalne gatunki mają nawet 8 cm długości ciała.

Samica składa jaja w korze drzew lub krzewów. Cykl życiowy trwa rok lub u gatunków większych kilka lat.

To owady roślinożerne. Larwy żerują w martwym drewnie lub drewnie chorych drzew i krzewów, rzadziej w roślinach zielnych. Osobniki dorosłe zjadają pyłek kwiatowy i nektar oraz soki wypływające z ran drzew.

Ponad 20 gatunków znajduje się na krajowej liście owadów zagrożonych wyginięciem.

W niektórych kulturach świata owady z tej rodziny były używane jako środek płatniczy, a także wyrabiano z nich ozdoby.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Okres obserwacji chrząszcza o nazwie bogatek ośmioplamkowy.
       Okres występowania imago kwietniczka czterokrokpa.
        Okres występowania imago miedziaka sosnowca.

• Roman Królik, Andrzej Lasoń — Two new taxa of Anthaxia Eschscholtz, 1829 from Iran (Coleoptera: Buprestidae), ISSN 0867-1966, 2022 https://muzeum.bytom.pl/wp-content/uploads/2022/11/Entomology_31online009.pdf

Owady wykrywające pożar lasu
Jeden z rodzajów chrząszczy ma niezwykłą umiejętność, która wpływa na zwiększenie sukcesu rozrodczego. Jest to zdolność wykrywania pożarów lasu z dużej odległości.
Największy chrząszcz na świecie
Jaki chrząszcz jest uznawany za największego na świecie? Gdzie żyje i czy odbiega znacznie rozmiarami od krajowych gatunków?