Bogatkowate

Bogatkowate (Buprestidae) to rodzina owadów z rzędu chrząszczy, do której zaliczamy ponad 15 000 gatunków, a w Polsce 86 gatunków. Do rodziny tej zaliczamy najbardziej barwne chrząszcze na świecie.

Bogatkowate mają na ogół ciało wydłużone, spłaszczone grzbieto-brzusznie. Pancerz ma metaliczny połysk. Owady te są brązowe, granatowe lub zielone, nierzadko z plamami. Charakterystyczne są też rowki, bruzdy, kropkowane wgłębienia. Czułki są zwykle nitkowate, rzadziej paciorkowate.

Agrilus pratensisAgrilus pratensis PL

Agrilus pratensis

Agrilus pratensis to gatunek chrząszcza z rodziny bogatkowatych. To chrząszcz o wydłużonym ciele. Pancerz ma metaliczny połysk. Głowa szeroka, połączona z przedpleczem. Pokrywy skrzydłowe niebieskawe, przedplecze żółtawo-niebieskie.

Anthaxia hungarica
Anthaxia hungarica PL

Anthaxia hungarica

Anthaxia hungarica to gatunek chrząszcza z rodziny bogatkowatych. Występuje wyraźny dymorfizm płciowy. Samiec jest zielony. Na przedpleczu dwa ciemniejsze paski. Ma szerokie uda. Samica jest mniejsza, bardziej smukła i bardziej kolorowa.

Anthaxia lucensAnthaxia lucens

Anthaxia lucens

Anthaxia lucens to gatunek chrząszcza z rodziny bogatkowatych. Ma piękne ubarwienie. Głowa i przedplecze zielonkawe z dwoma ciemnymi pasami. Pokrywy skrzydłowe zielono-czerwonawo-czarne.

Bogatek ośmioplamkowyBogatek ośmioplamkowy PL

Buprestis octoguttata

Bogatek ośmioplamkowy (Buprestis octoguttata) to dość rzadki rodzimy chrząszcz z rodziny bogatkowatych, pięknie ubarwiony. Ubarwienie ciemne, z niebieskawym, metalicznym połyskiem. Na każdej pokrywie skrzydłowej widać po 4 żółte plamy.

• Kwietniczek (Anthaxia)
  • Bogatek wspaniały (Buprestis splendens)
  • Miedziak sosnowiec (Chalcophora mariana)
  • Poraj (Dicerca moesta)
  • Pysznik jodłowy (Eurythyrea austriaca)
  • Pysznik dębowy (Eurythyrea quercus)

Najwięcej gatunków żyje w tropikach.

Chrząszcze te prowadzą skryty tryb życia. Zimuje zwykle postać larwalna.

Europejskie gatunki mierzą od 3 mm. Największe tropikalne gatunki mają nawet 8 cm długości ciała.

Samica składa jaja w korze drzew lub krzewów. Cykl życiowy trwa rok lub u gatunków większych kilka lat.

To owady roślinożerne. Larwy żerują w martwym drewnie lub drewnie chorych drzew i krzewów, rzadziej w roślinach zielnych. Osobniki dorosłe zjadają pyłek kwiatowy i nektar oraz soki wypływające z ran drzew.

Ponad 20 gatunków znajduje się na krajowej liście owadów zagrożonych wyginięciem.

W niektórych kulturach świata owady z tej rodziny były używane jako środek płatniczy, a także wyrabiano z nich ozdoby.

Bogatek ośmioplamkowy: Okres obserwacji chrząszcza o nazwie bogatek ośmioplamkowy.