logo

Brodawniki

Brodawniki (Philepittidae) to rodzina ptaków wróblowych, która liczy sobie 4 gatunki w dwóch rodzajach. W Polsce brodawniki nie występują.

U samców w szacie godowej pojawiają się w okolicach oczu narośla o specyficznej budowie komórkowej. Upierzenie zwykle oliwkowe z wierzchu, czasem czarne.

Dwa rodzaje różnią się od siebie.

Brodawnik aksamitnyBrodawnik aksamitny

Philepitta castanea

Brodawnik aksamitny (Philepitta castanea) to gatunek ptaka z rodziny brodawników. Najbardziej charakterystyczną cechą jest występowanie u samców w okresie godowym barwnej narośli w okolicach oczu.

• gołoliczka długodzioba (Neodrepanis coruscans)
  • gołoliczka krótkodzioba (Neodrepanis hypoxantha)
  • brodawnik żółtobrzuchy (Philepitta schlegeli)

Ptaki te występują wyłącznie na Madagaskarze poza oliwczykiem, który żyje w Ameryce Południowej. Zamieszkują lasy.

Brodawniki żyją w parach lub pojedynczo.

Długość ciała: 9-16 cm, ciężar ciała wynosi 6-38 g. Wiele gatunków ma wyspecjalizowane języki do pobierania pokarmu.

Gniazdo to mało starannie wykonana kula, która podwieszona jest na gałęzi drzewa. W zniesieniu 2-3 jaja.

Brodawniki zjadają nektar, owoce, owady.