logo

Brodawniki

Brodawniki (Philepittidae) to rodzina ptaków wróblowych, która liczy sobie 4 gatunki w dwóch rodzajach. W Polsce brodawniki nie występują.

U samców w szacie godowej pojawiają się w okolicach oczu narośla o specyficznej budowie komórkowej. Upierzenie zwykle oliwkowe z wierzchu, czasem czarne.

Dwa rodzaje różnią się od siebie.

Brodawnik aksamitnyBrodawnik aksamitny

Philepitta castanea

Brodawnik aksamitny (Philepitta castanea) to gatunek ptaka z rodziny brodawników. Najbardziej charakterystyczną cechą jest występowanie u samców w okresie godowym barwnej narośli w okolicach oczu.

• gołoliczka długodzioba (Neodrepanis coruscans)
  • gołoliczka krótkodzioba (Neodrepanis hypoxantha)
  • brodawnik żółtobrzuchy (Philepitta schlegeli)

Ptaki te występują wyłącznie na Madagaskarze poza oliwczykiem, który żyje w Ameryce Południowej. Zamieszkują lasy.

Poniższa tabela zawiera dane na temat występowania opisanych tu gatunków z tej rodziny na różnych kontynentach. Jeżeli jeden gatunek występuje na kilku kontynentach, to jest ujęty we wszystkich tych miejscach.

KontynentLiczba gatunków
Europa0
Azja0
Afryka4
Ameryka Północna0
Ameryka Południowa0
Australia0
Antarktyda0

Brodawniki żyją w parach lub pojedynczo.

Długość ciała: 9-16 cm, ciężar ciała wynosi 6-38 g. Wiele gatunków ma wyspecjalizowane języki do pobierania pokarmu.

Gniazdo to mało starannie wykonana kula, która podwieszona jest na gałęzi drzewa. W zniesieniu 2-3 jaja.

Brodawniki zjadają nektar, owoce, owady.