Czajka (zwyczajna)

Czajka (Vanellus vanellus) to liczny ptak brodzący, który z daleka wydaje się czarno-biały, z bliska - ciemnozielony z metalicznym połyskiem, pod ogonem pomarańczowa plama, dobrze widoczna podczas lotu. Na głowie znajduje się charakterystyczny czubek, który u samicy jest krótszy. Gardło samca w okresie godowym upierzone jest czarno, w okresie spoczynkowym u samic i u samców gardło pozostaje białe. Samiec i samica tej samej wielkości.

Czajka (zwyczajna) (Vanellus vanellus)

Europa, Azja, Afryka Północna. Zasiedla podmokłe tereny nizinne, wilgotne łąki, z niskimi zaroślami, pola uprawne.

W okresie godowym samce wykonują akrobacje podczas lotu. Zaniepokojone - atakują wroga. Do Polski przylatują od końca lutego do marca. Odloty zaczynają się w sierpniu. Czajka jest bardzo czujna. W obronie gniazda może zaatakować nawet człowieka. Przed odlotem gromadzą się w większe stada.

Lata z głośnym łopotem skrzydeł. Samiec wykonuje akrobatyczne loty godowe.

Samiec woła "ki-wi, ki-wi". Podczas godów "cze-czuit" podczas wznoszenia się, "wit-wit" podczas lotu nad rewirem, "czu-wit" podczas nurkowania.

Jajo czajki ilustruje poniższy rysunek. Średnie wymiary: 46,5 mm × 33,4 mm.

jajo czajki

Owady, dżdżownice, ślimaki.

Gatunek monogamiczny. Okres gniazdowania: marzec-kwiecień, maj. Samce żałosnym wołaniem odbywają loty tokowe. Samiec także wybiera kilka miejsc przyszłego gniazdowania, tworząc płytki dołek w ziemi, z których samica wybiera jeden. Samica składa w dołku w ziemi 4 oliwkowobrązowe jaja, nakrapiane ciemnymi plamkami. Samica je wysiaduje (robi to także samiec, ale rzadko) i opiekuje się pisklętami wraz z samcem przez około miesiąc. Podczas wysiadywania samica ma dobrą widoczność. Gdy widzi intruza, oddala się od gniazda pieszo i dopiero potem zrywa się do lotu.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. W Polsce podlega całkowitej ochronie.

Samica układa jaja zawsze ostrym końcem do środka gniazda.

Czajki przylatują do Polski z zimowisk.
         Trwają okres lęgowy czajki.
          Czajka odlatuje na zimowiska.

Które ptaki gniazdują najdalej?
Bieguny to rejony o ekstremalnych warunkach pogodowych. Jak daleko w tych warunkach ptaki mogą się rozmnażać i wysiadywać jaja?