logo

Sieweczkowate

Siewki, sieweczkowate (Charadriidae) to rodzina ptaków z rzędu siewkowatych. Rodzina ta liczy dziś 10 rodzajów i 65 gatunków. W Polsce żyje 11 gatunków z tej rodziny ptaków, z czego 4 lęgowe.

Sieweczkowate dzielimy na dwie wyraźne podrodziny:

• sieweczki (Charadriinae) - 41 gatunków w 9 rodzajach,
  • czajki (Vanellinae) - 24 gatunki w 1 rodzaju.

Siewki to ptaki o dużej głowie, krótkiej szyi, krótkich dziobie i nogach. Wszystkie ptaki z tej rodziny mają podobną sylwetkę. Samce są trochę większe od samic. U ptaków z podrodziny Charadriinae występuje barwna szata godowa, poza tym okresem upierzenie jest szare albo brązowe. U ptaków z podrodziny Vanellinae upierzenie jest kontrastowe przez cały czas.

CzajkaCzajka PL Lęgowy Średnio liczny

Vanellus vanellus

Czajka to pospolity w Polsce ptak brodzący, który z daleka wydaje się czarno-biały, z bliska - ciemnozielony z metalicznym połyskiem, Na głowie ma charakterystyczny czubek. W okresie godowym samce wykonują akrobacje podczas lotu.

Czajka stepowaCzajka stepowa PL Zalatujący wyjątkowo

Vanellus leucurus

Czajka stepowa (Vanellus leucurus) to gatunek ptaka z rodziny sieweczkowatych. Ma smukłą sylwetkę, długie nogi, są żółte. Dziób ciemny. Upierzenie szarobrązowe. Ogon biały, skrzydła od spodu biało-czarne.

Czajka towarzyskaCzajka towarzyska PL Zalatujący

Vanellus gregarius

Czajka towarzyska to niewielki ptak z rodziny siewek, rzadko obserwowany w naszym kraju. Czoło jest białe, wierzch głowy ciemny, pierś czarna, w okolicy brzucha jest rdzawa plama, reszta spodu biała.

MornelMornel PL Lęgowy sporadycznie Przelotny / przylatujący  !

Charadrius morinellus

Mornel (Charadrius morinellus) to gatunek ptaka z rodziny siewek. W szacie godowej wierzch głowy i środek brzucha czarny, tył szyi i grzbiet szarobrązowe. Białe brwi, podbródek i pokrywy podskrzydłowe. Samica większa i jaskrawiej ubarwiona od samca.

Sieweczka mongolskaSieweczka mongolska PL Zalatujący wyjątkowo

Charadrius mongolus

Sieweczka mongolska (Charadrius mongolus) to ptak z rodziny sieweczkowatych, podobny do sieweczki pustynnej. Ptak ten ma dość masywną sylwetkę, długie nogi. Na piersi w szacie godowej widoczny rdzawy nalot.

Sieweczka morskaSieweczka morska PL Lęgowy sporadycznie Zalatujący  !

Charadrius alexandrinus

Sieweczka morska (Charadrius alexandrinus) to gatunek z rodziny siewek zamieszkujący wybrzeża mórz i jezior. Ten niewielki ptak ma dużą, płaską głowę i cienki, czarny dziób. Czoło, szyja i spód ciała białe.

Sieweczka obrożnaSieweczka obrożna PL Lęgowy Bardzo nieliczny

Charadrius hiaticula

To rzadki w naszym kraju ptak lęgowy, występujący na wybrzeżu i nad wielkimi rzekami. Na głowie występuje czarno-biały rysunek, czarna maska na czole jest oddzielona białym paskiem. Wokół szyi i na piersi znajduje się czarna obroża.

Sieweczka pustynnaSieweczka pustynna PL Zalatujący

Charadrius leschenaultii

Sieweczka pustynna (Charadrius leschenaultii) to gatunek ptaka z rodziny sieweczkowatych. W szacie godowej na piersi widać rdzawą obrożę. W Polsce sieweczka pustynna jest notowana sporadycznie.

Sieweczka rzecznaSieweczka rzeczna PL Lęgowy Nieliczny

Charadrius dubius

Sieweczka rzeczna (Charadrius dubius) to gatunek ptaka z rodziny siewek, podobny do sieweczki obrożnej, od której ma mniejsze czarne plamy na czole i wolu. To dobry biegacz. Świetnie lata. To ptak wędrowny.

Siewka szaraSiewka szara PL Zalatujący wyjątkowo

Pluvialis dominica

Siewka szara (Pluvialis dominica) to gatunek ptaka z rodziny sieweczkowatych, podobny do siewki złotawej. Samiec w szacie godowej ma ciemny z żółtawymi, zielonkawymi i białymi plamkami. Spód czarny.

Siewka złotaSiewka złota PL Przelotny / przylatujący  !

Pluvialis apricaria

Siewka złota (Pluvialis apricaria) to gatunek ptaka z rodziny sieweczkowatych. Upierzenie z wierzchu złociste, upstrzone. Pokrywy podogonowe białe. Spód ciała, policzki czarne. Czoło białe, tu zaczynają się białe smugi.

Siewka złotawaSiewka złotawa PL Zalatujący wyjątkowo

Pluvialis fulva

Siewka złotawa (Pluvialis fulva) to gatunek ptaka z rodziny sieweczkowatych. W szacie godowej samiec ma ciemny wierzch, pokryty żółtawymi plamkami. spód czarny. Pokrywy podogonowe białe.

SiewnicaSiewnica PL Przelotny / przylatujący

Pluvialis squatarola

Siewnica to ptak z rodziny sieweczkowatych. Samiec w szacie godowej ma czarne boki głowy, część szyi, spód i pierś. Białe są pokrywy podogonowe, wierzch głowy. Wierzch jest brązowawy z białe i czarne plamki.

Czajka białolicaCzajka białolica

Vanellus crassirostris

Czajka białolica (Vanellus crassirostris) to ptak z rodziny sieweczkowatych. Pierś, kark i tył głowy upierzone na czarno. Reszta głowy i spód - białe. Wierzch brązowawy.

Czajka miedzianaCzajka miedziana

Vanellus chilensis

Czajka miedziana (Vanellus chilensis) to gatunek ptaka z rodziny sieweczkowatych. Upierzenie szaro-brązowe, białawe od spodu. Lotki białe z czarnymi zakończeniami. Czoło i pierś są czarne, dziób różowy z czarnym końcem.

Sieweczka andyjskaSieweczka andyjska

Charadrius alticola

Sieweczka andyjska (Charadrius alticola) to gatunek ptaka z rodziny sieweczkowatych. Sylwetka krępa. Nogi i dziób czarne. Spód i część twarzowa białe. Wierzch popielaty z rdzawą częścią na głowie.

Sieweczka bladaSieweczka blada

Charadrius melodus

Sieweczka blada (Charadrius melodus) to gatunek ptaka z rodziny sieweczkowatych. Sylwetka krępa. Nogi żółtawe. Dziób żółtawy z czarnym końcem. Spód i część twarzowa głowy białe. Nad okiem biała brew.

Sieweczka długonogaSieweczka długonoga

Charadrius asiaticus

Sieweczka długonoga (Charadrius asiaticus) to gatunek ptaka z rodziny sieweczkowatych. Spód jasny, wierzch popielaty, pierś rdzawa z ciemnym skrajem w dolnej części. Głowa w części dolnej i brew jasne.

Sieweczka grubodziobaSieweczka grubodzioba

Charadrius wilsonia

Sieweczka grubodzioba (Charadrius wilsonia) to gatunek ptaka z rodziny sieweczkowatych o krępej budowie ciała. Upierzenie z wierzchu brązowe, popielate, na szyi pół-obroża, kantarek czarny.

Sieweczka krzykliwaSieweczka krzykliwa

Charadrius vociferus

Sieweczka krzykliwa (Charadrius vociferus) to gatunek ptaka z rodziny sieweczkowatych. Wokół oka czerwona obrączka. Nogi brązowawe. Wierzch brązowy, plamkowany, spód białawy. Na szyi dwie ciemne obroże.

Sieweczka nowozelandzkaSieweczka nowozelandzka

Charadrius obscurus

Sieweczka nowozelandzka (Charadrius obscurus) to gatunek ptaka z rodziny sieweczkowatych. Wierzch głowy i pokrywy uszne brązowawe, reszta biała. Skrzydła i ogon z wierzchu brązowawe. Spód rdzawo-białawy.

Sieweczka piaskowaSieweczka piaskowa

Charadrius pecuarius

Sieweczka piaskowa (Charadrius pecuarius) to gatunek ptaka z rodziny sieweczkowatych. Dziób i nogi czarne. Wierzch szarawy, brązowawy, łuskowaty. Na czole ciemna plama. Przez oko za kark biegnie czarna pręga.

Sieweczka płowaSieweczka płowa

Charadrius collaris

Sieweczka płowa (Charadrius collaris) to ptak z rodziny sieweczkowatych. Wierzch brązowawy, spód i część twarzowa głowy białe. Na szyi czarna obroża. Na czole ciemniejsza plama.

Sieweczka przylądkowaSieweczka przylądkowa

Charadrius pallidus

Sieweczka przylądkowa (Charadrius pallidus) to gatunek ptaka z rodziny sieweczkowatych. Dziób i nogi czarne. Wierzch popielaty. Na czole ciemna plama. Spód białawy. Wyraźnie widać rdzawą obrożę.

Sieweczka rdzawogłowaSieweczka rdzawogłowa

Charadrius ruficapillus

Sieweczka rdzawogłowa (Charadrius ruficapillus) to gatunek ptaka z rodziny sieweczkowatych. Wierzch brązowawy z piórami o jaśniejszych brzegach. Na czole niewyraźna, ciemna plama, lepiej widoczna u samca.

Sieweczka skąpopłetwaSieweczka skąpopłetwa

Charadrius semipalmatus

Sieweczka skąpopłetwa (Charadrius semipalmatus) to gatunek ptaka z rodziny sieweczkowatych. Dziób pomarańczowy, żółtawy, na końcu czarny, nogi żółtawe. Wierzch brązowy. Głowa z wierzchu po bokach czarna, czoło i gardło białawe.

Sieweczka sundajskaSieweczka sundajska

Charadrius peronii

Dziób czarny, nogi blade. Wierzch brązowawy z rdzawymi i brązowymi plamami. Spód białawy. Wierzch głowy rdzawy. Na karku i szyi czarna obroża. Samica ma bardziej blade upierzenie.

Sieweczka szarolicaSieweczka szarolica

Charadrius modestus

Sieweczka szarolica (Charadrius modestus) to gatunek ptaka z rodziny sieweczkowatych. Na głowie brązowa czapeczka oddzielona nad okiem białą opaską. Na piersi czarny łuk, powyżej niego rdzawa plama.

Sieweczka śniadaSieweczka śniada

Charadrius tricollaris

Sieweczka śniada (Charadrius tricollaris) to gatunek ptaka z rodziny sieweczkowatych. Wokół oka charakterystyczna, czerwona obrączka. Dziób czerwony z ciemnym końcem. Nogi różowe, blade. Wierzch brązowy, spód białawy.

SkrętodzióbSkrętodziób

Anarhynchus frontalis

Skrętodziób (Anarhynchus frontalis) to gatunek ptaka z rodziny sieweczkowatych. Dziób lekko skręcony na bok. To przystosowanie ułatwia wyszukiwanie pokarmu pod kamieniami.

• czajkówka (Charadrius australis)
  • sieweczka ozdobna (Charadrius bicinctus)
  • sieweczka patagońska (Charadrius falklandicus)
  • sieweczka ciemna (Charadrius forbesi)
  • sieweczka jawajska (Charadrius javanicus)
  • sieweczka białoczelna (Charadrius marginatus)
  • sieweczka preriowa (Charadrius montanus)
  • sieweczka koroniasta (Charadrius novaeseelandiae)
  • sieweczka długodzioba (Charadrius placidus)
  • sieweczka czarnogłowa (Charadrius rubricollis)
  • sieweczka atlantycka (Charadrius sanctaehelenae)
  • sieweczka madagaskarska (Charadrius thoracicus)
  • sieweczka stepowa (Charadrius veredus)
  • sieweczka czarnoczelna (Elseyornis melanops)
  • czajeczka (Erythrogonys cinctus)
  • czajka białoczelna (Hoplopterus albiceps)
  • czajka srokata (Hoplopterus armatus)
  • czajka szarogłowa (Hoplopterus cinereus)
  • czajka koroniasta (Hoplopterus coronatus)
  • czajka rzeczna (Hoplopterus duvaucelii)
  • czajka indyjska (Hoplopterus indicus)
  • czajka żałobna (Hoplopterus lugubris)
  • czajka brunatna (Hoplopterus malabaricus)
  • czajka czarnogłowa (Hoplopterus melanocephalus)
  • czajka czarnoskrzydła (Hoplopterus melanopterus)
  • czajka płatkolica (Hoplopterus miles)
  • czajka szponiasta (Hoplopterus spinosus)
  • czajka czarnoczuba (Hoplopterus tectus)
  • mornelak (Oreopholus ruficollis)
  • puńczyk (Phegornis mitchellii)
  • magelanówka (Pluvianellus socialis)
  • czajka obrożna (Vanellus cayanus)
  • czajka czarnopierśna (Vanellus cayennensis)
  • czajka jawajska (Vanellus macropterus)
  • czajka andyjska (Vanellus resplendens)
  • czajka płowa (Vanellus senegallus)
  • czajka rdzawopierśna (Vanellus superciliosus)
  • czajka białogardła (Vanellus tricolor)

Żyją na całym świecie poza Antarktydą. Zajmują środowiska trawiaste, wybrzeża, tundrę.

Część gatunków podejmuje wędrówki i to jedne z najdalszych na świecie, inne prowadzą osiadły tryb życia. Ptaki z tej rodziny polują polegając wyłącznie na swoim wzroku. Obserwują otoczenie, biegną do ofiary, łapią ją dziobem i zjadają, po czym schemat się powtarza.

Gnieżdżą się na ziemi. Jaja samica składa do zwykłego zagłębienia w ziemi, niewysłanego roślinnością. Liczba jaj w zniesieniu to zwykle 4, ale zakres wynosi od 4 do 6. Okres inkubacji wynosi 18-38 dni. Pisklęta są zagniazdownikami.

Odżywiają się bezkręgowcami. Rzadziej zjadają małe kręgowce i jagody.

Krytycznie zagrożona jest czajka jawajska (nie widziano jej od 1940 roku). Dwa gatunki uznaje się za zagrożone, 5 za narażone.

Czajka: Czajki przylatują do Polski z zimowisk.
         Czajka: Trwają okres lęgowy czajki.
          Czajka: Czajka odlatuje na zimowiska.
    Sieweczka obrożna: W Polsce w tym okresie można obserwować sieweczki obrożne.
         Sieweczka rzeczna: Przylot do kraju sieweczki rzecznej.
          Sieweczka rzeczna: Okres lęgowy sieweczki rzecznej.
         Sieweczka rzeczna: Odlot z kraju sieweczki rzecznej.
    Siewka złota: Przeloty przez Polskę siewki złotej.
    Siewnica: Przeloty siewnicy przez Polskę.