Sieweczka obrożna (Charadrius hiaticula)
© Erni - Fotolia.com

Sieweczka obrożna

Sieweczka obrożna (Charadrius hiaticula) to bardzo nieliczny ptak lęgowy w naszym kraju. Ma krępą budowę ciała. Na głowie występuje czarno-biały rysunek, czarna maska na czole jest oddzielona białym paskiem. Wokół szyi i na piersi znajduje się czarna obroża. Z wierzchu ma popielaty kolor, od spodu jest biała. Na skrzydle znajduje się biała przepaska. W sezonie lęgowym nasada dzioba i nogi stają się pomarańczowe. Dziób ma czarną końcówkę. Samice i młode są mniej kontrastowo ubarwione.

Ptak ten występuje na dalekiej północy w Europie, Azji, na Grenlandii. Zimuje w południowej części Europy, Azji i w Afryce. W Polsce to nieliczny ptak lęgowy. Szacuje się, że w naszym kraju jest poniżej 500 par. Gniazduje na wybrzeżach Bałtyku i nad dużymi rzekami, głównie w centralnej Polsce. Preferuje tereny piaszczyste oraz porośnięte rzadko niską roślinnością.

To ptak wędrowny. Przejawia zachowania terytorialne, szczególnie podczas lęgów. Poza tym tworzy dość duże stada. Porusza się jak inne sieweczki. Biegnie, szybko przebierając nogami i nagle zatrzymuje się. Gdy jest zaniepokojona, wyciąga szyję do góry.

Zjada owady, pierścienice, mięczaki i skorupiaki.

Wyprowadza 1-2 lęgi w roku. Gniazduje zawsze w pobliżu wody w niewielkim zagłębieniu w piasku. Samica składa zwykle 3-4, rzadziej 5 jaj do połowy kwietnia. Wysiadywaniem zajmuje się samica i samiec przez 23-25 dni, począwszy od zniesienia ostatniego jaja. Pisklęta od razu potrafią zdobywać pokarm. Pozostają jednak krótko pod opieką rodziców. Potrafią latać po 24 dniach od wyklucia.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce jest to ptak narażony na wyginięcie. Podlega ścisłej ochronie.