PL

Sieweczka rzeczna

Sieweczka rzeczna (Charadrius dubius) to gatunek ptaka z rodziny siewek, podobny do sieweczki obrożnej, od której ma mniejsze czarne plamy na czole i wolu. Dziób ma czarny kolor. Z wierzchu upierzenie jest brunatne, od spodu białawe. Młode osobniki nie mają czarnych elementów upierzenia. Wokół oka widnieje jaskrawożółta obwódka.

Sieweczka rzeczna(Charadrius dubius)

Sieweczkę rzeczną można spotkać nad piaszczystymi i żwirowatymi brzegami rzek, jezior. Czasem występuje w dużej odległości od wody. Występuje w Europie, Azji i Afryce. W Polsce nie jest liczna.

To dobry biegacz. Świetnie lata. To ptak wędrowny. Przylatuje do Polski w okresie od marca do połowy maja, a odlatuje w okresie od lipca do października.

Dorasta do 18 cm długości ciała. Osiąga 30-40 g masy ciała.

Poluje na owady i inne bezkręgowce.

Gnieździ się na ziemi w dołku wygrzebanym w podłożu. Samica raz w roku składa w okresie od końca maja do początku czerwca średnio 4 jaja, które wysiaduje samica i samiec. Okres inkubacji wynosi 22-28 dni. Dość samodzielne pisklęta pozostają pod opieką samca i samicy. Po trzech tygodniach uzyskują zdolność lotu.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Podlega ochronie gatunkowej.