Drzewołazowate

Drzewołazowate (Dendrobatidae) to rodzina płazów z rzędu płazów bezogonowych. Rodzina ta liczy dziś 242 gatunki. W Polsce nie mamy przedstawicieli tej rodziny w środowisku naturalnym.

Jest to ewolucyjnie młoda grupa płazów. Drzewołazowate prawdopodobnie wydzieliły się z innych płazów bezogonowych w okresie kredy lub jury.

Rodzaje

Najbardziej znane rodzaje to:

Drzewołazowate to zwykle małe płazy o długości ciała do 3,5 cm. Są zwinne. Kończyny są krótkie i silne. Palce zakończone są trójkątnymi przylgami. Większość żyje pośród liści drzew. Poza jednym gatunkiem prowadzą dzienny tryb życia. Są zwykle niezwykle barwne i nie chowają się przed drapieżnikami. Ich skóra wytwarza silną truciznę.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Żyją w Ameryce Środkowej i północnej części Ameryki Południowej. Wiele gatunków występuje endemicznie. Zamieszkują trudno dostępne tropikalne lasy deszczowe i górskie lasy deszczowe, przez co trudno badać tę grupę płazów.

W kośćcu nie ma żeber. Źrenice oczu są poziome. W kośćcu występuje 8 kręgów przedkrzyżowych. Na krawędzi górnej szczęki często znajdują się zęby.

Żaden gatunek nie składa jaj do zbiornika wodnego. Albo nosi jaja na grzbiecie albo składa je w liściach roślin z niewielką ilością wody. Wiele gatunków opiekuje się jajami i larwami. Wyjątkowy jest dla tej rodziny ampleksus głowowy.

Kijanki odżywiają się zwykle pokarmem roślinnym. Inne są wszystkożerne. Niektóre żywią się niezapłodnionymi jajami złożonymi przez matkę.

Większość gatunków jest silnie toksyczna. Trucizna nie jest syntetyzowana przez organizmy drzewołazowatych. Pochodzi od spożywanych trujących bezkręgowców (jadowitych mrówek). Płazy te nie wstrzykują trucizny do organizmu napastnika. Po prostu nie wolno ich brać do pyska. Toksyny wydzielane przez te płazy są niebezpieczne dla człowieka. Nie mając pewności, ze na rękach nie ma ranek, nie wolno dotykać tych płazów.

Płazy Polski — quiz

Największa żaba na świecie
Jak się nazywa największa żaba na świecie? Jakie ma rozmiary, gdzie żyje? Oto garść ciekawostek ze świata płazów.
Największy płaz na świecie
Jaki płaz jest największy na świecie? Jakie osiąga rozmiary i gdzie żyje? Jaki płaz jest największy w Polsce?