Dzięciołek (Dendrocopos minor)
© waidmannsheil - Fotolia.com

Dzięciołek

Dzięciołek (Dendrocopos minor) to gatunek ptaka z rodziny dzięciołowatych, podrodziny dzięciołów, wielkością zbliżony do wróbla. Samiec różni się od samicy tym, że ma na głowie czerwoną czapeczkę. Potylica, kuper, ogon i kark są czarne. Upierzenie na grzbiecie jest białe z poprzecznymi, czarnymi pręgami. Na czarnych skrzydłach znajduje się 6 białych pasów. Spód ciała oraz policzki są białawe. Na spodzie występują ciemne kreski.

Zamieszkuje przerzedzone lasy i ich skraje, parki, zadrzewienia. Jest obecny w Europie i Azji. U nas nie jest liczny.

Prowadzi osiadły lub koczowniczy tryb życia. Głos jaki wydaje przypomina głos pustułki. Bębni w drzewo równo i w równych odstępach. Prowadzi skryty tryb życia. W zimie, co jest wyjątkowe u dzięciołów, dzięciołek potrafi się przyłączyć do stada innych gatunków ptaków. Dziupla służy nie tylko do rozrodu, ale także jako schronienie i noclegownia przez cały rok, szczególnie zimą.

Osiąga 14 cm długości ciała, 28 cm rozpiętości skrzydeł i ciężar do 26 g.

Zjada owady. W zimie dietę uzupełnia nasionami. Wierzba jest ulubionym drzewem dla dzięciołka pod kątem poszukiwania pokarmu.

Kuje dziuple w drzewie. Wyprowadza jeden lęg w roku w okresie od połowy maja do początku czerwca. W zniesieniu 5-6 jaj. Przez dwa tygodnie wysiaduje je samiec i samica. Pisklęta opuszczają gniazdo po 3 tygodniach.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Dzięciołek podlega ochronie gatunkowej w Polsce.