Łyska (zwyczajna)

Łyska, łyska zwyczajna (Fulica atra) to dość pospolity w Polsce ptak z rodziny chruścieli o krępej budowie ciała, dość małej głowie z białą płytką na czole. Upierzenie jednolicie czarne. Stopy długie z charakterystycznymi płatkami skórnymi. Pisklęta są czarne z czerwono-niebieską głową i rzadkimi, pomarańczowymi piórami.

Łyska (zwyczajna) (Fulica atra)

© JGade - Fotolia.com

Ptak ten jest obecny w Europie, Azji, Afryce i Australii. W Polsce dość pospolity na wszelkiego rodzaju zbiornikach wodnych, szczególnie z zarośniętymi brzegami.

Ptak ten nie boi się bliskości człowieka. Unosi się na wodzie jak korek. Podczas pływania kiwa głową. To ptak wędrowny. Na ogół tworzy stada. Broni swojego terytorium. Latem pierzy się i na pewien czas traci zdolność lotu.

Dobrze lata. Aby się wznieć w powietrze musi wziąć rozbieg.

Przede wszystkim pokarm pochodzenia roślinnego uzupełniany owadami i mięczakami. Zjada zielone części roślin, nasiona. Zjada także chleb rzucany przez ludzi do wody.

Jest monogamiczna. Wyprowadza 1-2 lęgi w roku. Obszerne gniazdo z roślinności przybrzeżnej buduje na płytkiej wodzie w trzcinach, zaroślach na podstawie z gałęzi. Często do gniazda prowadzi rampa. Samica składa 4-10 (do 15) jaj w jednodniowych odstępach. Okres inkubacji trwa 21-24 dni. Młode pozostają w gnieździe. Samiec przynosi pożywienie do gniazda. W późniejszym okresie samiec i samica opiekuje się częścią potomstwa. Po miesiącu młode same zdobywają pożywienie, po 4-5 tygodniach młode potrafią już latać.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. To gatunek łowny w Polsce w okresie od 15 sierpnia do 21 grudnia.

To jedyny chruściel przystosowany do życia na otwartej powierzchni wody.

Czy łyska to kaczka?

Nie, łyska nie należy do rodziny kaczkowatych. To chruściel.

Filmy

Możliwość obserwacji łyski w Polsce.
          Łyski zakładają gniazda na wodzie.
           Pierwsze lęgi łysek.