Nadobnica alpejska

Nadobnica alpejska (Rosalia alpina) to przepiękny owad z rodziny kózkowatych o bardzo długich czułkach. Ciało jest niebieskie, wydłużone, pokryte gęstymi włoskami. Czarne plamy na pokrywach skrzydłowych nie mają włosków. Jest ich sześć i są otoczone białą, cienką obwódką. Samce mają dwa razy dłuższe czułki niż wynosi ich długość ciała, samice mają czułki o długości ciała. Czułki mają czarne przepaski.

Nadobnica alpejska (Rosalia alpina)

© TTstudio - Fotolia.com

W Polsce owada tego można spotkać bardzo rzadko i to wyłącznie w górach: w Bieszczadach, Pieninach, Górach Świętokrzyskich, na Roztoczu. Obszar jego występowania pokrywa się z obszarem występowania buków.

W ciągu dnia owad ten chowa się pod pniami buków.

To owad roślinożerny. Larwy odżywiają się drewnem buka.

Larwa rozwija się w drewnie bukowym. Samica często składa jaja w powalonych drzewach. Rozwój trwa kilka lat.

Ochrona i zagrożenia VU

Gatunek ten jest narażony na wymarcie. Ma status VU w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Owad ten znajduje się po ochroną prawną. Jest to tak zwany gatunek "naturowy". Gatunek ten jest uznawany w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych za narażony na wyginięcie.

To jeden z największych krajowych owadów z rodziny kózkowatych w Polsce.

Okres występowania imago nadobnicy alpejskiej.

Największy chrząszcz na świecie
Jaki chrząszcz jest uznawany za największego na świecie? Gdzie żyje i czy odbiega znacznie rozmiarami od krajowych gatunków?