Nieświszczuk czarnoogonowy

Piesek preriowy, nieświszczuk (Cynomys ludovicianus) to dość duży gryzoń z Ameryki Północnej, żyjący w podziemnych koloniach, składających się z klanów rodzinnych. Jedna kolonia może zajmować powierzchnię nawet 100 hektarów. U piesków preriowych nie występuje dymorfizm płciowy. Same stanowią pokarm dla sów stepowych i grzechotników.

Nieświszczuk czarnoogonowy (Cynomys ludovicianus)

Zdjęcie zbiorów ZOO w Opolu © Krzysztof Trawiński - medianauka.pl

Prerie Ameryki Północnej.

Pieski preriowe nie magazynują pokarmu. W okresie zimowym stają się mało aktywne, ich temperatura spada o 2,8°C. Kiedy zima jest bardzo ostra - zapadają w sen zimowy. Członkowie jednego klanu rozpoznają się po "pocałunku", który jest wstępem do wzajemnej toalety. W ciągu dnia kilka nieświszczuków stoi na czatach, pilnując klanu przed niebezpieczeństwem. Gdy takowe się zbliża, ostrzegają głosem pozostałe osobniki.

Są to zwierzęta aktywne w dzień. Tworzą ogromne, liczące milion lub więcej osobników na niewielkim terenie. Wydają różnorodne odgłosy, porozumiewając się swoistym językiem dźwięków.

Nieświszczuk dorasta do około 40 cm, z czego na ogon przypada 10 cm. Samice osiągają wagę 1,1 kg, a samce 1,4-1,5 kg. Pieski preriowe mają dość dużą głowę i oczy, małe uszy. Pazurki są długie i ostre.

Trawa, korzenie, nasiona, liście roślin zielnych, czasami owady.

Ciąża trwa 28-32 dni. Samica rodzi od 2 do 10 nagich i ślepych młodych, którymi się opiekuje, karmi przez siedem tygodni. Młode opuszczają norę dopiero po miesiącu. Młode mogą być karmione też przez inne samice. Dojrzałość płciową młode uzyskują po 14 miesiącach życia.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Nieświszczuki stanowią plagę prerii. Duże zwierzęta lamią nogi, wpadając w korytarze wykopane przez pieski preriowe.

Nazwa "piesek preriowy" pochodzi od głosu, który nieco przypomina szczekanie.

Na kilku kilometrach kwadratowych kolonia może liczyć nawet milion osobników! Ich nory i korytarze sięgają nawet 5 m głębokości i mogą mieć 30 m długości.

Jak długo żyje piesek preriowy?

Nieświszczuk żyje około 9-10 lat.

Jak odróżnić płeć pieska preriowego?

Samiec jest większy od samicy. Odległość ujścia cewki moczowej od odbytu jest większa niż u samicy i wynosi około 1,5 cm.

Ile kosztuje piesek preriowy?

Cena piesków preriowych kształtuje się w granicach od kilkuset do ponad 2000 złotych. Pamiętajmy o tym, aby kupować zwierzęta z pewnego źródła i mieć udokumentowane ich źródło pochodzenia.

Hodowla – informacje dla hodowców

Parametry i informacjeOpis
Informacje ogólne o gatunku Pieski preriowe mogą być trzymane w domu. Pamiętajmy jednak, że to zwierzęta socjalne. To ciekawskie i łatwo oswajające się wiewiórkowate. Bardzo lubią zabawy z opiekunami. W hodowli uzyskano kilka odmian barwnych, w tym białą, albinotyczną, łaciatą.
Rodzaj klatki i wyposażeniePieski preriowe wymagają dużo przestrzeni. Konieczna jest duża woliera zewnętrzna lub wewnętrzna. Może być to także przeszklona witryna. Para potrzebuje powierzchni co najmniej 4 m2 i wysokości 60-70 cm. Pomieszczenie wyposażamy w domki, rury, kołowrotki. Dostarczamy piasek do kąpieli.
PokarmPodajemy pokarm niskokaloryczny, taki jak siano, susze, zielenina, warzywa, gałęzie krzewów liściastych. Rzadko podaje się posiekane jajko na twardo, owady karmowe
RozmnażanieDo rozrodu dopuszczamy osobniki mające co najmniej 2 lata. Przed rozmnożeniem nieświszczuków należy im umożliwić wykopanie nor oraz warunki zimowania w temperaturze około 10 °C.
Ograniczenia prawne

Największy ssak
Który z saków jest największy na świecie, a który w Polsce? Czy w historii żyły większe ssaki niż obecnie? Czy są to ssaki wodne czy lądowe?

Ssaki Polski — quiz