Jemiołuszka (Bombycilla garrulus)
© fotomaster - Fotolia.com

Jemiołuszka

Jemiołuszka (Bombycilla garrulus) to średniej wielkości ptak z czubem na głowie. Upierzenie pastelowe od popielatego do szarego i brązowego. Podbródek i otoczka wokół oka są czarne. Lotki są czarne i mają żółte zakończenia. Na końcach lotek drugorzędowych występują czerwone płytki. Nogi i dziób są czarne. Ogon krótki. Samiec i samica wyglądają podobnie.

Tajga o lasotundry Palearktyki. W Polsce zimuje lub przelatuje. W środkowej i południowej części Europy pojawia się w różnej liczebności. W zależności od dostępności pokarmu mogą to być naloty inwazyjne. W innych latach ptaków może być bardzo mało.

Poza okresem lęgowym jemiołuszka żyje w stadach, podczas nalotów inwazyjnych może ich być w stadzie nawet 1000 osobników. Jest ptakiem wędrownym. Przylot w na przełomie października i listopada, odlatuje w marcu i kwietniu, ostatnie odloty mają miejsce w maju. Nie boi się sąsiedztwa człowieka.

W okresie godowym zjada owady, głównie komary, które chwyta w locie. W okresie od jesieni do wiosny odżywia się jagodami głogu, jemioły, jarzębiny.

Gniazduje na drzewach iglastych. Samica raz do roku znosi 4-5 jaj. W Polsce nie gniazduje.

Panujący przesąd, że duża liczba jemiołuszek będzie oznaczać srogą zimę nie znajduje uzasadnienia, gdyż inwazyjność nalotów tych ptaków późną jesienią zależy od innych czynników.

Kiedy przylatuje jemiołuszka do Polski i skąd przybywa?

Jemiołuszki do Polski przylatują w październiku i listopadzie. Ptaki te u nas zimują. Jemiołuszki przylatują z Półwyspu Fennoskandzkiego i północy Rosji. To jeden z najbardziej oczekiwanych zimowych gości w zimie.

Kiedy odlatuje jemiołuszka z Polski?

Odloty odbywają się na przełomie marca i kwietnia.