Jordanelka, jordanelka florydzka (Jordanella floridae)
© mirkorrosenau4 - fotolia.com

Jordanelka, jordanelka florydzka

Jordanelka, jordanelka florydzka (Jordanella floridae) to gatunek ryby z rodziny karpieńcowatych. Jest to niewielka rybka o żywych kolorach ciała z czerwonawymi plamkami, często hodowana w akwariach. Samce są bardziej kolorowe od samic. Samica jest mniejsza od samca. Samica czasem ma czarną, dodatkową plamkę na płetwie grzbietowej.

Gatunek ten występuje w powierzchniowych wodach Florydy.

To spokojna ryba, lubi towarzystwo. Samce walczą ze sobą o samice.

Dorasta do 6 cm długości. Ciało jest dość krępe, wygrzbiecone.

Jest roślinożerna. Zjada głównie glony.

Samica składa ikrę do niewielkiego wgłębienia w piasku. Samica znosi maksymalnie 300 jaj. Samiec pilnuje jaj do chwili, w której wylęgają się larwy.

Jest to ryba akwariowa, hodowana także w Polsce.

Angielska nazwa tej ryby wywodzi się od wzoru plamek na ciele, który przypomina układ gwiazd na amerykańskiej fladze.

akwarium

Hodowla - informacje dla akwarystów

Informacje ogólne o gatunku: To dość łatwa ryba w hodowli. Unikamy łączenia z gatunkami o długich płetwach.

Rodzaj akwarium i wyposażenie: Akwarium o średniej pojemności (40 litrów powinno przypadać na 3 osobniki). Akwarium powinno być dobrze obsadzone jednym gatunkiem rośliny wodnej. Podłoże ciemne.

Inne warunki chowu: Woda może być miękka lub twarda, od 7 do 22 °n. pH 7-7,5. Co tydzień podmieniamy 20% wody.

Temperatura: Temperatura wody: 20-25 °C.

Pokarm: Podajemy karmę roślinna. Ryba ta zjada glony i świetnie czyści akwarium.

Rozmnażanie: Do rozrodu trzeba mieć samca i dwie samice. Tak przygotowaną trójkę trzymamy w niewielkim zbiorniku tarliskowym z gęstą roślinnością. Tarlaki odławiamy po 4-5 dniach, samca można zostawić do wylęgu larw. Larwom podajemy pył (pierwotniaki i wrotki), zielenice i sztuczną karmę. Młode przejawiają kanibalizm, należy je izolować z biegiem czasu w zależności od wzrostu.