PL

Koszatka

Koszatka (Dryomys nitedula) to gatunek ssaka z rodziny popielicowatych. Ciało z wierzchu ma popielatą lub rudą barwę. Od spodu jest żółtawe. Przez bok głowy od nosa do uszu biegnie ciemna pręga. Ogon owłosiony, ale nie tworzy gęstej kity. Uszy są cieliste. Oczy duże, ciemne.

Koszatka (Dryomys nitedula)
© dule964 - Fotolia.com

Koszatki żyją w Europie oraz w Azji. W Polsce występują tylko na wschodzie i południu kraju. Są rzadko spotykane. Ssak ten zamieszkuje przede wszystkim lasy liściaste. W Karpatach można spotkać koszatkę także w lasach iglastych. Dociera do strefy kosodrzewiny.

Koszatka żeruje na drzewach i na ziemi. Prowadzi jednak zasadniczo nadrzewny tryb życia. To ssak o nocnej aktywności. Zapada w długi sen zimowy. Trwa on od października do kwietnia. Zimę spędza pod ziemią zwykle pośród korzeni. Maksymalna długość życia to 4 lata, zwykle jednak 2 lata.

Koszatka dorasta do 11 cm długości ciała bez ogona. Ogon ma 8-9 cm długości. Gryzoń ten waży 17-28 g.

Zjada owoce i nasiona, pąki, korę. Rzadziej poluje na owady, zjada ptasie jaja i pisklęta.

Gniazduje w dziuplach lub w ptasich, opuszczonych gniazdach. Sama czasem też buduje gniazda. Mają wówczas kulisty kształt z bocznym wejściem. Okres rozrodu trwa od maja do sierpnia. Samica w ciągu roku rodzi 1 lub rzadziej 2 razy po 2-4 młode. Ciąża trwa do 25 dni.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce koszatka podlega ochronie gatunkowej.