Żołędnica (Eliomys quercinus)
© Eric Isselée - Fotolia.com

Żołędnica

Żołędnica (Eliomys quercinus) to gatunek ssaka z rodziny popielicowatych, występujących także w Polsce. Futerko z wierzchu popielato-rude, spód biały z żółtym odcieniem. Wokół oczu ciemna plama sięgająca aż za uszy. Ogon puszysty, zakończony kitą, zbudowaną z ciemniejszych włosów z jasnymi zakończeniami. Ma duże uszy i oczy, nos jest różowy.

Europa, północna Afryka. Skrajnie nieliczna w Polsce. Występuje głównie na południu kraju. Lasy liściaste i mieszane. W górach dochodzi do 2000 m n.p.m. Ostatnie obserwacje pochodzą z 1998 roku z okolic Babiej Góry.

Jest aktywna w nocy. Prowadzi nadrzewny tryb życia. Schronienie znajduje w dziuplach. Zapada w długi sen zimowy. Śpi od września lub października do końca kwietnia. Zimuje kilka osobników w jednym gnieździe. Nie boi się sąsiedztwa człowieka. Nierzadko nocuje na strychach. Sama buduje gniazda w kształcie kuli.

Żołędnica osiąga do 29,5 długości ciała, z czego 8-13,5 cm przypada na ogon. Osiąga od 45 do 120 g wagi ciała.

Zjada owoce, nasiona i owady, ślimaki, pisklęta i jaja ptasie. Głównie zjada żołędzie, orzechy i jagody.

Buduje gniazda. Wyprowadza dwa mioty w roku w cieplejszych rejonach, u nas zwykle jeden miot w roku (w czerwcu). W miocie samica rodzi 3-6 młodych. Ciąża trwa 23 dni. Młode otwierają oczy po 18 dniach, po roku są dojrzałe płciowo.

Ochrona i zagrożenia NT

Gatunek ten bliski zagrożenia wymarciem. Ma status NT w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce znajduje się pod ochroną.