PL

Kraska

Kraska (Coracias garrulus) to chroniony, zagrożony wyginięciem, kolorowy ptak z rodziny krasek, występujący również w Polsce (nielicznie). Samiec i samica niewiele się od siebie różnią. Kark i głowa upierzone na kolor seledynowo-błękitny, grzbiet i barkówki są brązowe, pokrywy skrzydłowe błękitne, lotki czarne i szafirowe. Ma długi i zakrzywiony w dół dziób.

Kraska (Coracias garrulus)
© Gerrit de Vries - Fotolia.com

Europa, południowa i środkowa część Azji, północna Afryka. Preferuje tereny o suchym i ciepłym mikroklimacie. Skraje lasów, niewielkich skupisk drzew, zawsze w pobliżu otwartych przestrzeni. Kraska lata podobnie jak gołąb, wrona.

Zdobycz chwyta na ziemi. Jest ptakiem wędrownym. Do Polski przylatuje w kwietniu lub maju. Odlatuje w sierpniu lub wrześniu. Chętnie przesiaduje na szczytach suchych drzew lub liniach energetycznych.

Duże owady, drobne kręgowce, owoce (jesienią i w małych ilościach).

Gniazduje w dziupli drzewa po dzięciołach czarnych lub zielonych, szczelinach skalnych, czasem w budkach lęgowych. Poza Polską gniazduje także w norach wydrążonych w urwiskach. Wyprowadza jeden lęg w roku. W maju lub czerwcu samica składa 4-6 białych jaj, które wysiaduje samiec i samica przez 17-20 dni. Młode pozostają w gnieździe przez 28 dni. Są gniazdownikami.

NT

Gatunek ten bliski zagrożenia wymarciem. Ma status NT w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce znajduje się pod całkowitą ochroną prawną.

W Polsce kraskę można zobaczyć na Mazurach, w okolicach Przasnysza oraz doliny Biebrzy i Narwi.