Kolorowe ptaki Polski

W Polsce wbrew powszechnej opinii gniazdują ptaki o jaskrawych i ciekawych barwach, dość często prezentujące całą gamę kolorów. Nie tylko więc egzotyczne ptaki są kolorowe. To prawda, że większość naszych rodzimych ptaków ma upierzenie w odcieniach brązu, czerni i bieli. Tym bardziej warto zwrócić uwagę na wyjątkowe gatunki, które u nas gniazdują.

żołny - najbardziej kolorowe ptaki w Polsce
Żołny uchodzą za najbardziej kolorowe ptaki w Polsce © Gelpi - stock.adobe.com

Oto nasza lista dwudziestu dwóch gatunków z kolorowymi piórami.

Kraska (zwyczajna)Kraska (zwyczajna) PL Lęgowy sporadycznie Skrajnie nieliczny  !

Coracias garrulus

Kraska to chroniony, zagrożony wyginięciem, kolorowy ptak z rodziny krasek, występujący w naszym kraju. Kark i głowa upierzone na kolor seledynowo-błękitny, grzbiet i barkówki są brązowe, pokrywy skrzydłowe błękitne.

Zimorodek (zwyczajny)Zimorodek (zwyczajny) PL Lęgowy Nieliczny  !

Alcedo atthis

Zimorodek to jeden z najbarwniejszych polskich ptaków. Po zdobycz nurkuje pod wodę. Ma krępą budowę ciała, długi dziób,krótki ogon i bardzo krótkie, czerwone nogi. Na policzkach plama pomarańczowa i biała.

Żołna (zwyczajna)Żołna (zwyczajna) PL Lęgowy sporadycznie Skrajnie nieliczny

Merops apiaster

Żołna to jeden z najbardziej kolorowych krajowych ptaków. Ptak ten żywi się żądłówkami, nawet tymi jadowitymi. Przez oko biegnie ciemna pręga. Samica ma mniej kontrastowe barwy. Jest ptakiem wędrownym.

Wilga (zwyczajna)Wilga (zwyczajna) PL Lęgowy Średnio liczny

Oriolus oriolus

Wilga to rzadko obserwowany, piękny ptak z rodziny wilg, jedyny przedstawiciel tej rodziny w Europie, a tym samym w naszym kraju. Ma charakterystyczne żółto-czarne upierzenie. Osobniki obu płci tej samej wielkości.

PomurnikPomurnik PL Lęgowy sporadycznie Skrajnie nieliczny

Tichodroma muraria

Pomurnik to najrzadziej występujący ptak w Polsce. Mamy w kraju zaledwie około 20 par lęgowych. Jest kolorowy, szczególnie barwne są skrzydła - czerwone, czarne z białymi plamami. Grzbiet jest szarawy.

WąsatkaWąsatka PL Lęgowy Bardzo nieliczny

Panurus biarmicus

Wąsatka  to gatunek ptaka z rodziny tymalii, zaliczany przez różnych naukowców do różnych rodzin. Jest wielkości sikorki, ale ma dużo dłuższy, schodkowany ogon. Samiec ma niebieskawą głowę, charakterystyczny wąs w kolorze czarnym.

Bażant (zwyczajny)Bażant (zwyczajny) PL - wtórnie Lęgowy Średnio liczny

Phasianus colchicus

Bażant to piękny ptak z rodziny bażantowatych, występujący w Polsce, o dużej zmienności podgatunkowej. Jest cennym gatunkiem łownym. Samiec pięknie ubarwiony, samica ma barwy ochronne. Prowadzi osiadły tryb życia.

JemiołuszkaJemiołuszka PL Przelotny / przylatujący

Bombycilla garrulus

Jemiołuszka to średniej wielkości ptak zimujący w Polsce. Ma charakterystyczny czub na głowie. Odżywia się między innymi jagodami jemioły. Upierzenie pastelowe od popielatego do szarego i brązowego. Podbródek i otoczka wokół oka są czarne.

Dzięcioł zielonyDzięcioł zielony PL Lęgowy Nieliczny

Picus viridis

Dzięcioł zielony, to rodzimy dzięcioł, żywiący się głównie mrówkami. Na głowie i karku czerwona czapeczka, wokół oczu czarna plama, jasnozielony wierzch ciała, żółty kuper, brzuch szarozielony, głowa i szyja jasne.

DudekDudek PL Lęgowy Nieliczny

Upupa epops

Dudek to rzadki ptak występujący w Polsce. Ma charakterystyczny czub na głowie zakończony czarnymi plamami. Głowa i szyja mają pomarańczowy kolor, na brzuchy występują ciemne plamy. Grzbiet i skrzydła są czarno-białawe.

Modraszka (zwyczajna)Modraszka (zwyczajna) PL Lęgowy Liczny

Cyanistes caeruleus

Modraszka, sikora modra to pospolity ptak lęgowy, mniejszy od wróbla, którego można spotkać na terenie całego naszego kraju w lasach mieszanych i liściastych, ogrodach, parkach, o bardzo charakterystycznym niebiesko-żółtawym upierzeniu.

Bogatka (zwyczajna)Bogatka (zwyczajna) PL Lęgowy Liczny

Parus major

Sikora bogatka to pospolity ptak w Polsce. Najczęściej spotykany wśród sikor. Sikorka ta z wierzchu jest oliwkowa, ma czarną główkę, białe policzki, żółty brzuszek z czarnym paskiem - mniejszym u samic.

Pliszka żółtaPliszka żółta PL Lęgowy Liczny

Motacilla flava

Pliszka żółta to piękny ptak średnio liczny w Polsce, o żółtym upierzeniu u samca. Szczególnie jaskrawe barwy samiec pliszki żółtej prezentuje na wiosnę. Jest mniejsza od wróbla. Ciało smukłe, ogon długi.

Gil (zwyczajny)Gil (zwyczajny) PL Lęgowy Średnio liczny

Pyrrhula pyrrhula

Gil to piękny ptak z podrodziny łuszczaków o czerwonym lub beżowym upierzeniu części szyi i piersi. Jest w Polsce nielicznym ptakiem lęgowym. Głowa z wierzchu, skrzydła i ogon są czarne, jasna pręga na skrzydle, kuper i część brzucha białe.

JerJer PL Przelotny / przylatujący

Fringilla montifringilla

Jer to ptak, który tworzy największe w Europie, wielomilionowe stada. W Polsce pojawia się licznie podczas przelotów. Jest podobny do zięby. Pierś i boki oraz fragmenty skrzydeł są pomarańczowe. Spód i kuper są białe.

Krzyżodziób sosnowyKrzyżodziób sosnowy PL Lęgowy sporadycznie Zalatujący

Loxia pytyopsittacus

Krzyżodziób sosnowy to gatunek ptaka wróblowego z rodziny łuszczaków. Od krzyżodzioba świerkowego różni go masywniejsza sylwetka ciała, duża głowa, gruba szyja.

Krzyżodziób świerkowyKrzyżodziób świerkowy PL Lęgowy Bardzo nieliczny

Loxia curvirostra

Krzyżodziób świerkowy to ziarnojad z podrodziny łuszczaków o czerwonym upierzeniu u samca. Ma charakterystyczny dziób, zakończony krzyżowo. Odżywia się nasionami drzew iglastych.

SzczygiełSzczygieł PL Lęgowy Liczny

Carduelis carduelis

Szczygieł to rodzimy ziarnojad, niezbyt liczny w naszym kraju, którego można spotkać najczęściej przy skupiskach ostu i łopianu. Charakterystyczna dla szczygła jest czerwona głowa w części przedniej. Wierzch głowy czarny, boki białe.

Zięba (zwyczajna)Zięba (zwyczajna) PL Lęgowy Liczny

Fringilla coelebs

Zięba to niewielki, liczny w Polsce ptak z podrodziny łuszczaków o pięknym upierzeniu. Na skrzydle znajdują się dwa charakterystyczne prążki w kolorze białym. Pierś jest różowa, brzuch biały.

Pleszka (zwyczajna)Pleszka (zwyczajna) PL Lęgowy Średnio liczny

Phoenicurus phoenicurus

Pleszka to mniejszy od wróbla ptak leśny, występujący w lasach, parkach i sadach na terenie całej Polski. To pięknie ubarwiony gatunek. Samiec w szacie godowej ma pomarańczową pierś i spód.

PodróżniczekPodróżniczek PL Lęgowy Bardzo nieliczny  !

Luscinia svecica

Podróżniczek to nasz najmniejszy słowik i jednocześnie najpiękniej ubarwiony. Nie śpiewa tak jak jego dwaj inni krajowi krewniacy i występuje tylko na północy kraju oraz w wysokich górach. Ciało z wierzchu jest brązowe, jasne od spodu.

RudzikRudzik PL Lęgowy Liczny

Erithacus rubecula

Rudzik to rodzimy ptak leśny z charakterystycznym rdzawym kolorem głowy i piersi. Obie płci tej samej wielkości i mają takie samo ubarwienie. Dziób jest czarny. Oczy i nogi są ciemnobrązowe.

Indyki — czego o nich nie wiecie?
Indyki są znane przede wszystkim jako ptaki hodowlane. Czy można je spotkać w naturze?
Piranie — mit czy rzeczywistość?
Piranie uchodzą za wyjątkowo krwiożercze ryby rodem z horrorów. Czy rzeczywiście piranie są na tyle niebezpieczne, by zagrozić człowiekowi?