PL

Wilga, wilga zwyczajna

Wilga (Oriolus oriolus) to ptak z rodziny wilg, jedyny przedstawiciel tej rodziny w Europie. Samiec jaskrawo ubarwiony. Ciało żółte, skrzydła i część ogona są czarne. Przez ko biegnie czarna kreska. Dziób mocny, czerwonawy. Samica ubarwiona mniej jaskrawo. Z wierzchu jest zielono-żółta, od spodu jasna, kreskowana. Osobniki obu płci tej samej wielkości.

Wilga, wilga zwyczajna (Oriolus oriolus)
© kaeptn_chemnitz - Fotolia.com

Występuje prawie w całej Europie, środkowej Azji, Indiach i Azji mniejszej. Zimuje w Afryce i Indiach. Zamieszkuje skraje lasów liściastych i mieszanych, parki i ogrody z wysokimi drzewami. W Polsce jest mało licznym ptakiem lęgowym.

To ptak wędrowny. Do Polski przylatuje w kwietniu i maju, odlatuje od końca sierpnia do września. Jest bardzo płochliwa i trudna do obserwacji. To bardzo ruchliwy ptak.

Wilga zjada owady i jagody, zbierane zwykle wysoko w koronach drzew. Zjada niejadalne dla dużej części innych ptaków włochate gąsienice.

Gniazdo buduje wysoko nad ziemią z dala od pnia drzewa liściastego w rozwidleniu gałęzi. Zbudowane jest z trawy, wełny i łyka, wysłane jest mchem, suchą trawą, piórami. Okres gniazdowania to maj-czerwiec. Samica raz w roku składa od 3 do 5 jaj o różowym odcieniu (w Polsce jeszcze tylko zaganiacz ma jaja o takim kolorze). Wysiadywaniem zajmują się oboje rodzice przez 13-15 dni. Pisklęta pozostają w gnieździe przez 15 dni.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Wilga w Polsce podlega całkowitej ochronie.