PL

Kwietnik

Kwietnik (Misumena vatia) to wspaniale kamuflujący się rodzimy pająk, polujący na owady na różnego rodzaju kwiatach. Należy do rodziny ukośnikowatych. Samiec jest mniejszy od samicy. Pierwsze dwie pary odnóży są ciemnobrązowe. Smukły odwłok ma żółtawy lub białawy kolor z dwoma pasami, biegnącymi wzdłuż odwłoka. Samica jest żółta, biała lub zielona. Głowotułów jest niewielki, odwłok duży i pękaty. Czasem z boków odwłoka biegną podłużne czerwone plamy.

Kwietnik (Misumena vatia)
© seawhisper - Fotolia.com

Gatunek ten ma holoarktyczny zasięg. Występuje powszechnie na terenie całego kraju. Lubi miejsca nasłonecznione, otwarte przestrzenie, łąki, skraje lasów.

Pająk ten czatuje na kwiatach. Nie buduje sieci łownych. Ofiarę chwyta swoimi odnóżami, wstrzykuje jad, po czym wysysa ją.

Długość ciała u samca kwietnika wynosi od 3 do 5 mm, samicy od 7 do 10 mm.

Pająk ten ma umiejętność chodzenia bokiem i do tyłu, jak kraby.

Poluje na owady siadające na kwiatach. Potrafi upolować dużo większą od siebie pszczołę, czy motyla.

Kopulacja odbywa się wiosną i na początku lata. Jaja są składane do kokonów, które znajdują się na liściach różnych roślin. Jesienią młode pajączki mają już rozmiar 4 mm i żerują nadal pośród liści.

Jest to gatunek bardzo pospolity. Nie wymaga ochrony.

Samica kwietnika ma możliwość w ciągu zaledwie kilku dni upodobniania się do podłoża poprzez zmianę koloru z białego na żółty lub odwrotnie. Samce nie mają zdolności zmiany barwy ciała.

Podobny gatunek występujący u nas to Misunmenops tricuspidatus oraz ukośnik (Thomisus onustus).

Dla człowieka pająk ten nie stanowi żadnego zagrożenia.