PL

Lelek kozodój, lelek

Lelek, lelek kozodój (Caprimulgus europaeus) to najbardziej znany przedstawiciel rodziny lelków. Charakterystyczna jest paszcza, wyjątkowo szeroka aż za oko, która jest otoczona wieńcem sztywnych szczecin. Pomaga to ptakowi łowić duże owady w powietrzu. Upierzenie pod względem miękkości, koloru i wzoru podobne do upierzenia sów. Strona grzbietowa ma kolor szarobrązowy z ciemnobrązowymi i rdzawymi plamami, strona brzuszna ma kolor rdzawy. Samiec i samica są tej samej wielkości. Ubarwienie obu płci jest takie samo. U samców występują białe plamy na końcach dwóch skrajnych sterówek. Oczy są ciemnobrązowe.

Lelek kozodój, lelek (Caprimulgus europaeus)
© Eric Isselée - Fotolia.com

Europa poza północną Skandynawią, północno-zachodnia Afryka, południowo-zachodnia Azja. Zimuje w Afryce. Zamieszkuje suche lasy sosnowe w pobliżu łąk i pól, skraje lasów, czasem jest obecny w dużych parkach i sadach. W Polsce jest nieliczny.

Jest ptakiem wędrownym. Przylatuje w kwietniu i maju, odlatuje od sierpnia do października. Jest aktywny o zmierzchu i po zachodzie słońca. Dzień spędza w ukryciu, trudny do zaobserwowania dzięki barwom ochronnym upierzenia.

Lata lekko i cicho. Potrafi zatrzymać się w powietrzu jak pustułka. Lelek lata dopiero po zachodzie słońca.

Zjada duże owady takie jak ćmy i chrząszcze. Poluje na nie wieczorem i o świcie.

Jest gatunkiem monogamicznym. Gniazduje w okresie od maja do lipca na ziemi. Samica składa w maju 2 jaja, które wysiaduje z samcem przez 16-18 dni. Jaja są składane bezpośrednio na ziemi. Po kilku dniach młode biegają, po 3 tygodniach są już samodzielne. W lipcu występuje czasem drugi lęg. Pisklęta są rzekomymi gniazdownikami.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Jest to gatunek objęty ochroną gatunkową.