Kawiowate

Kawiowate (Caviidae) to rodzina ssaków, która liczy dziś 22 gatunki. W Polsce na wolności nie żyją gatunki z tej rodziny ssaków. Kopalne szczątki pochodzą z miocenu.

Są to duże gryzonie o krępej budowie ciała i masie zwykle od 300 g do 1 kg, kapibara osiąga 70 kg masy ciała. Mają stale rosnące zęby. Część gatunków posiada dość długie kończyny.

Kapibara wielkaKapibara wielka

Hydrochoerus hydrochaeris

Kapibara wielka to największy na świecie z gryzoni, żyjący w stadach na podmokłych terenach Ameryki Południowej, nieporadny na lądzie, sprawny w wodzie. Kapibara jest największym gryzoniem świata.

Kawia brazylijskaKawia brazylijska

Cavia aperea

Aperea (Cavia aperea) to gatunek gryzonia z rodziny marowatych, spokrewniony ze świnką morską. Ssak ten występuje na dużym obszarze Ameryki Południowej.

Kawia domowaKawia domowa

Cavia porcellus

Świnka morska, inaczej kawia domowa, to dość często hodowany w naszych domach gryzoń z rodziny marowatych. Dzikie świnki morskie mają barwę szarą lub brunatne. Hodowane świnki morskie mają zwykle białe, czarne i pomarańczowe plamy.

Kawia większaKawia większa

Cavia magna

Kawia większa (Cavia magna) to gatunek ssaka z rodziny kawiowatych. Futro ciemnobrązowe, jaśniejsze od spodu. Głowa dość duża, sylwetka krępa.

Mara patagońskaMara patagońska

Dolichotis patagonum

Mara patagońska to duży gryzoń z rodziny marowatych, przypominającym trochę zająca, żyjący w Argentynie. Ma wydłużone tylne kończyny. Jest nieufna i płochliwa.

Moko skalnyMoko skalny

Kerodon rupestris

Moko skalny, moko (Kerodon rupestris) to gatunek ssaka z rodziny marowatych, zbliżony wyglądem do świnki morskiej, choć jest od niej większy. nie posiada ogona. Ubarwienie z wierzchu szarawe.

• kawia lśniąca (Cavia fulgida)
  • kawia gujańska (Cavia guianae)
  • kawia pośrednia (Cavia intermedia)
  • kawia pampasowa (Cavia pamparum)
  • kawia górska (Cavia tschudii)
  • mara solniskowa (Dolichotis salinicola)
  • pseudokawia żółtozębna (Galea flavidens)
  • pseudokawia samotna (Galea monasteriensis)
  • pseudokawia łasicowata (Galea musteloides)
  • pseudokawia brazylijska (Galea spixii)
  • kapibara mała (Hydrochoerus isthmius)
  • moko zwinny (Kerodon acrobata)
  • kawiaczka górska (Microcavia australis)
  • kawiaczka andyjska (Microcavia niata)
  • kawiaczka skalna (Microcavia shiptoni)
  • kawiaczka właściwa (Microcavia typus)

Można je spotkać w Ameryce Południowej.

Są to zwierzęta prowadzące naziemny tryb życia, kopiące nory. Żyją w koloniach. Są aktywne głównie w nocy. Niektóre mary mają długie kończyny i potrafią bardzo szybko biegać.

Samica rodzi w jednym miocie od 1 do 4 zaawansowanych w rozwoju miocie. Potomstwo kilku par może przebywać w jednej norze. W kryjówce potomstwo pozostaje przez około 4 miesiące.

Ich pokarm stanowią zielone części roślin.

Powszechnie trzymana w domach dla przyjemności jest świnka morska.

• Włodzimierz Cichocki, Agnieszka Ważna, Jan Cichocki, Ewa Rajska-Jurgiel, Artur Jasiński, Wiesław Bogdanowicz - Polskie nazewnictwo ssaków świata, 978-83-88147-15-9, Muzeum i Instytut Zoologii PAN 2015

Największy ssak

Który z saków jest największy na świecie, a który w Polsce? Czy w historii żyły większe ssaki niż obecnie? Czy są to ssaki wodne czy lądowe?